Moderátoři: Olda, martin_100, cuisine, Hynek, spida

Odpovědět
laik
Příspěvky: 2526
Registrován: čtv říj 04, 2012 2:30 pm
Bydliště: Zeměkoule

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

Zrovna Almužna jel s Unimogem.
sob led 16, 2021 6:00 pm

d@rkWolf
Příspěvky: 633
Registrován: stř pro 30, 2015 7:08 pm
Bydliště: Přerov

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

Aha, já to nikdy moc nezkoumal, ale letos tam bylo jen to 1 Hino ne? Unimog tam byl "starej" v Classicu. Listoval sem si včera kategoriema a ukazovalo mi to jen 1 Hino. Pokud z tama někdo neodstoupil, ty windrawals jsou nepřehledný...
sob led 16, 2021 6:01 pm

msifa
Příspěvky: 1684
Registrován: pát bře 03, 2006 8:32 am
Bydliště: Jižní čechy

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

V kategorii do 10 litrů startovaly tři kamiony: 1x Hino, 2x Mercedes Unimog
sob led 16, 2021 6:16 pm

mxmaki
Příspěvky: 1074
Registrován: čtv lis 06, 2008 9:45 am

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

By me zajimalo kolikrat za poslednich 30 let nevyhral 10l starej sugawara a kolik z toho ma mladej
sob led 16, 2021 6:52 pm

xtomos
Příspěvky: 995
Registrován: čtv led 01, 2015 4:15 pm
Bydliště: Praha

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

No Machus na fotkach fakt toho beduina ma. Ale nedali jim to, protoze tu kategorii zridili vlastne tesne pred startem? Osobne to taky moc nechapu. Zadna media o nich vlastne ani nevi. Nejaka podkategorie.
Tomáš Ďurčo
sob led 16, 2021 6:57 pm

Uživatelský avatar
Milda
Příspěvky: 5634
Registrován: pát bře 23, 2007 5:03 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

jenom Kolocova média :lol:
sob led 16, 2021 7:03 pm

Jirka.budejovice
Příspěvky: 280
Registrován: stř úno 08, 2012 1:54 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

Xtomos: to je zatím jediné pro mě logické vysvětlení, každopádně by to znamenalo že ASO hodně zprasilo pravidla pro kategorii a je to takové uznání viny a nebo vyměkli, protože dřív, když někdo neprošel přejímkami, tak ho poslali nekompromisně domů.
sob led 16, 2021 7:09 pm

Lochy
Příspěvky: 180
Registrován: pát črc 14, 2017 9:14 am

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

Sice už je asi pozdě, ale znovu... https://storage-aso.lequipe.fr/ASO/moto ... 210720.pdf
Tohle jsou pravidla pro Dakar z června.
Kdo si dá tu práci a pročte si to, zjistí, že na str. 96 a dále jsou pravidla pro lehké prototypy T3, následuje kategorie SSV T4, která má jiná pravidla. Takže to jsou dvě, od začátku oddělené kategorie, kterou nikdo nevymyslel přes noc...

Jednotlivé kategorie jsou od strany 12 (auta, kamiony, buginy)

Podle této neúplné tabulky je zřejmé, že vyhlašovaných kategorií je spousta a tudíž beduína může dostat skoro každý a nejsou k tomu třeba žádná kouzla.
Pro úplnost ještě pravidla pro motorky a 4kolky https://storage-aso.lequipe.fr/ASO/moto ... 210720.pdf


Obrázek
Obrázek
ned led 17, 2021 10:26 am

Uživatelský avatar
Milda
Příspěvky: 5634
Registrován: pát bře 23, 2007 5:03 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

Komentář: Když se míchají jablka s hruškami aneb Co vyhrál Josef Macháček?
https://www.dakarmania.cz/index.php/202 ... m84eJ4eZUA
ned led 17, 2021 7:15 pm

Lochy
Příspěvky: 180
Registrován: pát črc 14, 2017 9:14 am

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

Naprostý souhlas, zejména s poslední větou.
Mě se jen nelíbily zdejší konspirační teorie o vymyšlené kategorii (skupině), když si stačilo projít pravidla...
ned led 17, 2021 7:55 pm

Uživatelský avatar
Milda
Příspěvky: 5634
Registrován: pát bře 23, 2007 5:03 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

No a tím bych to tu ukonči :D
Jiří Vintr
1tSapfon msorShehd ·
Dakar 2021 za námi.
A vítězem se stává....Dakar!
Dakar máme za sebou a už jeho uspořádání v původně zamýšleném rozsahu bylo něčím, v co mnozí v covidové době ani nedoufali. Nekonala se olympiáda, fotbalové Euro, mistrovství světa v hokeji, za své vzaly všechny nižší soutěže nejen cross country. Pořadatelská společnost A.S.O. ukázala už na Tour de France, že je dobré se nevzdávat. Díky tomu jsme od ní dostali mimořádně zajímavý ročník Tour i dakarskou soutěž, která pomohla udržet při životě náš milovaný sport.
Covidová opatření jistě nikomu pod vousy nešla, ale byla nutným předpokladem pro to, aby podporu rallye neodpískala hostitelská země, kde navíc po stránce proticovidových opatření před Vánocemi pořádně přituhlo. Dakar dostal výjimku. Když se soutěž rozjela, s výjimkou povinného nošení roušek už nabrala vlastní rytmus. Dennodenní koloběh z bivaku do bivaku zůstal neporušen. Pokud jste na Dakaru v jakékoli roli, stejně řídí běh vašich hodin a minut permanentní (ne) stíhání čehokoli. Změny bylo možné pozorovat v cateringu - už nebyl k dispozici otevřený prostor, ale oddělené místnosti. Alespoň se (snad) znovu zvýšila jeho úroveň. Vše, cos e vázalo k závodu samotnému, bylo ale při starém. Kvůli trase poškozené deštivým počasím organizátor mírně zkrátil poslední dvě etapy - to lze za daných okolností snadno akceptovat.
Mnohem lepší práci pořadatel odvedl při trasování soutěže - přece jen na něj bylo více času. Trať byla techničtější, propracovanější, rozmanitější - a také výrazně těžší než vloni. přesto však rychlejší.
Rychlost se stala leitmotivem celého tohoto ročníku. Pořadatel nejprve zavedl a pak odvolal maximální povolenou rychlost motocyklistům, zatímco kategorii automobilů byla ponechána. Jenže technika a její úroveň se pohnula jiným směrem: k vyšší odolnosti, jejíž hranici nastavuje jen fyzická výdrž posádek. Vysoké rychlostní průměry tak nebyly výsledkem top speed, ale skutečnosti, že vozidla byla schopna přejet mnohem rychleji pasáže, v nichž dříve bylo potřeba důkladně brzdit. kdo vydržel, vyhrál - ostatní museli zpomalit, případně jim závod prohrály technické potíže. Při rychlostní vyrovnanosti špičky to pak byly ony, které se staly rozdílovým faktorem - jen pohleďte, co rozhodlo o umístění na pódiu mezi kamiony...
Pořadatel tak bude muset v postupném "ztechničtění" a zpomalení soutěže pokračovat. Ona totiž zrychluje z roku na rok sama tím, jak se zlepšují jízdní vlastnosti a odolnost vozidel. Příležitost bude příští rok, pokud Covid dovolí: snad dojde na rozšíření soutěže do Spojených arabských emirátů, které nabídnou duny mnohem techničtější. Letos se i dunové etapy jely v kategorii kamionů průměrem 90-105 km/h. Kdo to neudržel, ten ztrácel... Nezanedbatelné bylo to, že vítěz kategorie kamionů Sotnikov by svým časem obsadil v kategorii osobních aut (a jak skvěle byla obsazená!) 8. místo! Až za ním by skončil de Villiers s Martinem Prokopem. Škarohlídi, kteří tvrdí, že vyhrané etapy dostal Macík od Kamazu zadarmo, by měli vidět i fakt, že první z etapových vítězství proběhlo s časem, který mi mezi osobními auty stačil na 6. místo. A to mají kamiony proti osobním autům o 40 km/h nižší rychlostní limit. Důvod? Odolnost špičkových kamionů s velkými koly, vyšponovaná na maximum, v pasážích, kde řada osobních vozů už zvolní...
Stručně k jednotlivým kategoriím:
Soutěž motocyklů musela nadchnout. Už se neodbývala na frontě KTM nebo Honda proti zbytku světa, ale neustále se měnící vedoucí jezdec celkové klasifikace upomínal na velkou vyrovnanost jezdeckou i technickou. Nejstálejším kádrem léta disponovala KTM, ale všichni čtyři jezdci Hondy (Brabec, Benavides, Barreda Bort i Cornejo) mi přišli o kousek hladovější - ambice KTM rapidně klesly až s nehodou Price, s nímž by to jezdci Hondy měli mnohem obtížnější. Je přesto sympatické, že se do celkové desítky dokázali "kousnout" elitní soukromníci - Michek, Svitko, Howes. Právě Američan má asi nejvyšší šanci se uchytit v některé z továrních sestav, Češi ani Slováci bohužel velký trh nenabídnou, byť jejich jezdecká kvalita je nezpochybnitelná. Pověstným sedlákem u Chlumce byla opět po roce Yamaha, která se letos markantně zlepšila a dlouho se držela na předních pozicích. Do desítky se prosadilo i málo známé Sherco, i pro něj (jako pro celou kategorii) velké plus. příjemné bylo zjištění, že žádný z českých jezdců nezklamal a všichni pravidelně zajížděli výsledky dle svých reálných možností. A občas dokázali domácí fanoušky i pobavit (Krejčího "jedu lesem, nevim kde jsem" nebo "raději dvakrat po plynu než jednou po brzdě" bychom si měli zapamatovat).
Špička automobilů zatím zůstala zakonzervovaná u výrazných osobností posledních dekád Peterhansel, Al-Attiyah, Sainz, de Villiers. Na dveře pódia klepe Jakub Przygonski, dobře si vedou arabští závodníci (Al Rajhi, Al Quassimi). Ti všichni zatím tvoří nesmírně stabilní blok, v němž se kvalitním soukromníkům jako Martin Prokop prosazuje velmi obtížně. Pro něj je za této konstelace druhá polovina první desítky asi reálným stropem. Štikou v automobilovém rybníce je jihoafrický tým Century Racing, který celou první polovinu míchal pořadím. nabídl krásné velké buggy se sedmilitrovým osmiválcem jako ze staré školy. Serradori, Saeidan i Baragwanath jsou piloti, kteří v kombinaci s danou technikou znamenají velký příslib. Od speciálů Prodrive se napoprvé mnoho očekávat nedalo, o to cennější je páté místo Naniho Romy, který se podílí i na vývoji vozu a bylo příjemné vidět, jak o volném dni vstal brzy ráno a šel sekundovat mechanikům, aby viděl reálné opotřebení jednotlivých dílů. Pokud se Prodrive vrátí o rok zkušenější, bude s ním potřeba počítat.
Malé buggy jsou zatím tak říkajíc "ve vývinu". Tak velkém, že se pořadatel rozhodl rozdělit je raději do dvou subtříd podle stupně úprav. Hlavně na těch prototypových se ale denně šroubovalo až do rána, což bylo pro ně to nejželeznější pravidlo. Na levné závodění v amatérském střihu proto tady raději zapomeňte, a bude hůř. Vývoj povede k větší stabilizaci a techniky i k vyšší spolehlivosti, aby se nestávalo, že sériovější třída, tak jako letos, drtivě pojezdí první zbylý prototyp. Rovněž zatím těžko vnímat třídu LWV jako zásobárnu budoucích hvězd automobilové kategorie. Ty stárnou, ale uvedená vazba se zatím v žádném případě nepotvrdila. Budou k tomu potřeba i úplně jiné peníze.
U kamionů jsem si zpočátku tolik nepřipouštěl význam neúčasti de Rooye, ale jeho nepřítomnost byla na kvalitě první desítky přece jen znát. Od 12.-13. místa dojížděli už jezdci a vozy třetího sledu, to nebývalo. Bylo frustrující vidět absolutní perfekcionismus Kamazu, jemuž se v řadě momentů Martin Macík i Aleš Loprais rychlostně vyrovnali. O tom, že skončí až za modrou mašinou, rozhodly až jejich drobné ztráty. K úspěchu mezi kamiony vedla letos absolutní spolehlivost, a k té se oba čeští piloti bohužel jen těsně přiblížili. Ten rozdíl rozhodl o jejich pozicích až za pódiem. Přitom stálý progres, jaký oba nyní zaznamenávají, byl poznat na rychlosti a nízkých rozdílech v průběhu jednotlivých etap, markantněji vidět byl ale víc proti holandským konkurentům než v konfrontaci s Kamazem. Bohužel, není z toho cesta ven. Jestliže za éry Karla Lopraise platila na Rusy možnost dostat je pod tlak, současná jezdecká garnitura ani technika Kamazu nic takového nepřipustí. V kombinaci s dokonalou týmovou strategií je to neporazitelná kombinace. Návrat de Rooyových nosáčů by ale kategorii kamionů pomohl, minimálně větší rozmanitější a atraktivností soutěže na Západě.
Suma sumárum: byl to úspěšný Dakar bez hluchých míst, na které se dobře koukalo. Pódium v žádné kategorii znovu nezacinkalo, ale dostali jsme svůj závod v nejvyšší kvalitě, jaká byla aktuálně možná. Znovu nabídl spoustu příběhů i ducha dakarského závodění. A je možné se těšit na příští ročník. Buďme rádi, že jej ještě máme ve stávající podobě, bez nucené elektrifikace, která, až jednou přijde, bude pro závod znamenat smrt.
P.S.: za sebe jsem si vytyčil za úkol, rozšířit dakarského ducha také doma. Snad se mi to i podařilo, když 3,5letý junior neustále vede řeči o svých plyšových kamarádech ve smyslu, který z nich jezdí s kterým doprovodným kamionem. A když hraje Člověče, nezlob se s krtečkem a zvířátky (taková ta varianta, jak místo teček na kostce má obrázky), zcela spontánně ohlásí úspěšné kolo slovy "tak mám další figurku v bivaku". A každé ráno se ptá, kdo bude dnes u pana Zíty. Jen tak dál. Už teď se doma na ten příští ročník těšíme oba.
ned led 17, 2021 8:01 pm

Uživatelský avatar
jsafra
Příspěvky: 530
Registrován: úte pro 01, 2009 12:11 am
Bydliště: Pardubice

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

:thumbud: :thumbud: S tímhle článkem snad ani nejde nesouhlasit ...
Suprově sepsaný článek :thumbud: :thumbud:
ned led 17, 2021 8:51 pm

Uživatelský avatar
Aleš 400
Příspěvky: 333
Registrován: sob úno 25, 2012 4:48 pm
Bydliště: Ivančice

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

:clap: Výborné oba články, od Jiřího Vintra i od Zdeňka Zelenky. Krásná práce a naprostý souhlas. :thumbud:
Ano, máte auto LIAZ, ale jaký je tam motor? Cummins, Perkins nebo Caterpillar?.......Kdepak, auto LIAZ, motor taky LIAZ!
ned led 17, 2021 9:57 pm

frantisek1
Příspěvky: 64
Registrován: pon kvě 28, 2012 4:31 pm
Bydliště: praha

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

jsafra píše:
ned led 17, 2021 8:51 pm
:thumbud: :thumbud: S tímhle článkem snad ani nejde nesouhlasit ...
Suprově sepsaný článek :thumbud: :thumbud:


ano hezký článek!!
pon led 18, 2021 1:14 am

frantisek1
Příspěvky: 64
Registrován: pon kvě 28, 2012 4:31 pm
Bydliště: praha

Re: Dakar 2021 průběh 2. poloviny

Příspěvek

perfekcionismus Kamazu, jemuž se v řadě momentů Martin Macík i Aleš Loprais rychlostně vyrovnali

znamená to že Kamazy jely na svém maximu a že by na větší stabilní tlak už nedokázali víc zabrat???
pon led 18, 2021 2:04 am

Odpovědět

Zpět na „RALLY DAKAR apod.“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti