Moderátoři: Olda, martin_100, Leoš H, Globe, cuisine, Hynek, Frenky

Odpovědět
Karel334
Příspěvky: 1393
Registrován: sob bře 11, 2006 9:36 pm

Příspěvek

U těch motorů byl chaos ve výkonech.212 kw měl každý motor tahače 100-110 i když tam byl cooler nedělal s tím nikdo rozdíl.
pát srp 02, 2013 11:08 pm

Uživatelský avatar
Diamant
Příspěvky: 11
Registrován: úte říj 16, 2012 11:18 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvek

A ako ide od seba na prvý pohľad odlíšiť motory ML636 a ML637? Myslím nie podľa štítku.
stř srp 28, 2013 11:28 pm

Uživatelský avatar
Study
Příspěvky: 177
Registrován: pon pro 24, 2007 11:17 pm
Bydliště: Prostějov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Práci čest, měl bych zase jako samouk jeden technický dotaz. Autobus OASA, motor M1.2C. Prý nejsilnější stoják z třístovkové Lízy, Euro 2 - kdyžtak odkaz v pod příspěvkem.

Autobus jsem koupil v dubnu, byl přes zimu asi půl roku odstavený, dle majitele (rodina) bez jediné závady v top stavu. Prý byl kdysi zadřený (důvod neznám) a komplet se dělal. Začal mi tlakovat, rupla expanzka ve spoji v koleni, myslel jsem, že jde o únavu materiálu, zaletovalo se a jezdilo dál. Měsíc na to hrnul naložený Mohelničák, nahoře před benzinkou letěla teplota nahoru, než se tam doploužil, voda venku. Opět prasklá expanzka. Poradili mi jezdit bez víčka, že to bylo u Oasy běžné a nikdy s tím nebyl problém. Najednou mi začala házet vodu ven, letěl jsem z kopce od Bruntálu na Šternberk, vyhodil jsem kvalt ať to nemá otáčky s tím, že doplachtím za zatáčku, v momentě 120°C a bílý dým. Nechal jsem přeložit lidi, asi po hodině jsem to chtěl natočit, že doliju vodu a sjedu s tím do obce, rázem to chytlo plné točky a nešlo zdechnout ani na čerpadle, už jsem nevěděl co, tak jsem od toho utekl, po asi 15sek. zdechl. Po půlhodině natočit nešel. Asi po dvou hodinách se doplazila Tatra s tyčí (jaká potupa), zkoušel jsem si to za jízdy natočit skrz servo, chytla a držela volnoběh, jenom bíle dýmila. Takže vodu to hází ven, hrozně rychle se zahřeje, chladič teplý, vrtule taky točí. Odněkud vychcal olej, nedostal jsem se k tomu na místě, dost možná je ho plný výfuk, protože i po zdechnutí z něj sálal dým, jako by se vypaloval.

Jaký je na to váš předběžný názor? Zatím nejčastěji zaznělo turbo (že tlakuje do vody a šel přes něho olej do válců, proto ty točky a následná nemožnost startu) s tím, že to odneslo těsnění pod hlavou (resp. i hlavy). Což by bylo to poslední.
úte črc 22, 2014 7:53 pm

Jirka Novák
Příspěvky: 5025
Registrován: pon dub 16, 2007 3:37 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek

Sice Liaz nemám, ale vypadá to na souběh několika závad. V první fázi bylo asi špatné těsnění pod hlavou, nebo křivej blok, taky praská hlava nebo vložka díky kavitaci je možná. Tím to tlakovalo a teplota stoupala nahoru.
Dále odešlo turbo který pustilo motorovej olej do intercooleru, tam se nahromadil a když ho bylo hodně tak si ho motor nasál a běžel na něj i když byl přívod nafty zavřenej. Tím se motor přetočil a většinou je to jeho poslední běh před smrtí. V tomto případě se musí rychle chcípnout utaháním přes kvalt.
Asi by to bylo zralý na šrot, jinak celková Go je nutná a je otázka zda se to finančně vyplatí.
IFA W 50 La Turbo,IFA L60 Ap-n,IFA L60 DSK-ND, Volvo FL 614.
úte črc 22, 2014 8:33 pm

Uživatelský avatar
Study
Příspěvky: 177
Registrován: pon pro 24, 2007 11:17 pm
Bydliště: Prostějov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Taky jsem toho názoru, že jedna věc to nebyla. Chcípnout nešel, táhlo na čerpadle jsem nepřetlačil a kvalt tam nedostal, padl vzduch pod 6 atm. Takže už se tak nějak chystám na to, že budu shánět druhý motor, i když nakonec běžel... Řval sice chvíli, ale zdechl a nevěstí to nic dobrého. Když byl přetočený tak co, něco se potkalo?
úte črc 22, 2014 8:43 pm

Jirka Novák
Příspěvky: 5025
Registrován: pon dub 16, 2007 3:37 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek

Když se i nyní točí a nevyluzuje pazvuky tak se nepotkal, ale ten termický problém mohl zkřivit blok motoru. Takže po demontáži hlav je třeba kontrolovat jeho rovinnost a stav hlav i pístů a vložek.
IFA W 50 La Turbo,IFA L60 Ap-n,IFA L60 DSK-ND, Volvo FL 614.
úte črc 22, 2014 11:40 pm

Uživatelský avatar
Study
Příspěvky: 177
Registrován: pon pro 24, 2007 11:17 pm
Bydliště: Prostějov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Takže turbo je jasné a se zbytkem čekat. Šlo mi hlavně o to, po čem se už teď ohlížet, mechanik na to dva týdny nesáhne, bo dovolená. V momentě co začal řvát už jsem byl smířený s tim, že je po něm. Ještě jsem si vzpomněl, při pokusu o zdechnutí jsem shodil táhlo plynu, takže podle všeho zdechl na to, že spálil olej a neměl naftu, ne na nějaké poškození.
stř črc 23, 2014 6:30 am

JiRaY
Příspěvky: 3003
Registrován: sob led 10, 2009 11:22 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek

Jirka ti tady radí dobře,sháněl bych celý jiný motor a tenhle použil maximálně jako dárce orgánů,pro motor je špatný už jenom když vaří a dostává se antifreeze do spalovacího prostoru,už tím se to kurví,předpokládám že tam byl antifreeze a ten při smíchání s olejem dělá brusnou emulzi :wink: Samotné točky by tomu snad neublížily,pokud nebyly dlouho,ale zas nevíš jestli to nevychlastalo většinu oleje a nepřidřelo se to na spodku :wink: Pravděpodobně bude hlava na odpis a s velkou pravděpodobností i křivej blok,plus to turbo - sháněj jinej motor.

Když vlítne olej do sání,tak jsou jen dvě varianty jak to zdechnout-nejvyšší kvalt a zadusit přes spojku při stání na brzdě,a nebo pro silné povahy- něčím ucpat vzduch,teda hadr hodit do vzduchového filtru,nebo připlácnout na sání prkno,prostě čímkoliv mu sebrat vzduch,ale na to má málokdo odvahu se motat u řvoucího motoru kterej se může rozletět :D
Kamarád mi tvrdil že pomůže i proříznout hadici od turba,aby utíkal tlak turba,které tlačí naplno bokem a tím se sníží otáčky motoru,nemám vyzkoušené,ale z logiky věci by to fungovat mohlo :wink:

A ještě technická- ty vyhazuješ kvalt z kopce dolů,ať to nemá točky? To děláš velice špatně,pro autobus platí to samý jako pro náklaďák,žádný plachtění dolů kopcem bez kvaltu,v momentě,kdy to táhneš nahoru,motor je rozhicovanej a vyhodíš kvalt a pustíš to dolů,tak okamžitě motoru teplota stoupne !
Ve větších otáčkách se rychleji točí vodní čerpadlo,voda víc koluje,motor bere víc vzduchu a taky líp maže,tím vším se chladí,ale když z plného tahu přejdeš na volnoběh tak teplota stoupá ,mazání klesá a vůbec to pro ten motor není dobrý,naopak otáčky dolů kopcem bez plynu vůbec nevadí a jsou žádoucí pro chlazení :wink:
Pražské dodávkář a návěsář

Červený Mercedes Akšrot 1841 s plachtonávěsem
Bílá dodávka Renault Master

Jsem nejrychlejší,vždycky vedu kolonu :-)
stř črc 23, 2014 1:49 pm

Uživatelský avatar
Study
Příspěvky: 177
Registrován: pon pro 24, 2007 11:17 pm
Bydliště: Prostějov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Nemrzka tam nebyla, počas problémů se tam dávala jenom voda. Oleje zbylo taky dost.

Bez kvaltu samozřejmě nejezdím, šlo jenom o tento případ. Jel jsem z táhlého kopce, začalo to házet vodu ven, tak jsem vyřadil a nechal to sjet na vhodnější místo s tím, že to nebude mít takové točky, ale stejně to ničemu nepomohlo.
stř črc 23, 2014 7:58 pm

TTNandy
Příspěvky: 880
Registrován: stř lis 09, 2011 9:39 pm
Bydliště: Dubí

Příspěvek

Zdar.
Nerad Ti to rikam-pisu:-) ,ale jak uz je vyse psano-po tom co jsi popsal je to tak na srot.Rozebrat pozdeji ve volnych chvilich na organy'ale krom treba pumpy,cerpadla atd toho moc nebude,Sehnat jinej kus bude rychlejsi,levnejsi a jistejsi.Ty priciny-nevim presne jak je to u Oazy,ale v prvni rade asi haprovalo spousteni vetraku chladice-teplotni cidlo,elektrospojka,hydromotor vetraku(pokud je jim pohanen).dalsi moznost co bylo u Liazu-strihly klinek na obehovem kole vodni pumpy-je jen unaseno ale nehoni vodu na plny vykon,pri vetsi zatezi pak voda pomalu obiha a nestaci se chladit(to se stane treba kdyz nejaky trouba se snazil startovat primrzly motor ve kterem bylo malo fridexu)Ale to tlakovani vypada na tesneni pod hlavou(mohlo byt nacate a po delsim odstaveni koroze dodelala zkazu).praskla hlava v kanale nebo mezi strikem a ventylovym sedlem,praskla vlozka valce-totiz tyto mikrotrhliny jsou tak male ze vodu do valce nebooleje nepusti,ale pri kompresi ci expanzi se plyny pod vysokym tlakem protlaci do vodniho obehu a tlakuji ho.Jizda bez vicka nic neresi,jen na nejaky nouzovy dojezd.Svuj podil mohl mit i termostat,ale jen dilci.Mimo jine,nevim jak to u ty Oazy je,ale podobna vec se mi stala s tahacem-pricina byla ucpane odvzdusneni motoru od termostatu do expanzky,muze to tam byt i konstrukcne spatne reseno'pac co jsem o Oaze slysel byla to pekne nepovedena rychlokvaska:-) Ale spis ty klasicky priciny.TTN
pát črc 25, 2014 2:25 pm

Uživatelský avatar
Study
Příspěvky: 177
Registrován: pon pro 24, 2007 11:17 pm
Bydliště: Prostějov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Nepovedené to bylo, ale spíš skrz podvozek, motorická stránka se týkala těch původních verzí se starým motorem, který netáhl a pořád se hřál, potom se to přestavovalo na Euro 2 a ty už byly v pohodě. Každopádně větrák je hnaný napřímo řemenem,
pát črc 25, 2014 9:25 pm

Uživatelský avatar
Pavel Šebek
intercool
Příspěvky: 9699
Registrován: ned říj 21, 2007 4:55 pm
Bydliště: Bystřice

Příspěvek

Mě se nedávno rozbilo turbo na transitu, motor nasál olej a je z toho ohnutá ojnice, další škody uvidím, až to rozeberu.
BES - běs
pát črc 25, 2014 11:44 pm

Uživatelský avatar
Study
Příspěvky: 177
Registrován: pon pro 24, 2007 11:17 pm
Bydliště: Prostějov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Zatím se ve shánění nedaří... Jenom se zeptám, na co tak to převložkování přijde? Díly plus práce včetně vytažení motoru z vozu. Vím, že se to těžko odhaduje, zálěží už jenom na tom, jak co půjde povolit a co tomu všechno bude, ale ať mám představu.
úte srp 05, 2014 2:32 pm

Jirka Novák
Příspěvky: 5025
Registrován: pon dub 16, 2007 3:37 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek

Bez důkladné kontroly celého motoru bych se do převložkování nepouštěl protože to může bejt marná práce. Poškozenejch dílů může bejt hodně a bez přeměření, přebroušení, tlakové kontroly a rentgenové zkoušky kliky a šroubů na trhliny to nemá cenu zachraňovat.
IFA W 50 La Turbo,IFA L60 Ap-n,IFA L60 DSK-ND, Volvo FL 614.
úte srp 05, 2014 2:52 pm

TTNandy
Příspěvky: 880
Registrován: stř lis 09, 2011 9:39 pm
Bydliště: Dubí

Příspěvek

Study
Přesně,jak říká Jirka,muže to bejt všechno křivý a pak to bude nekonečnej příběh.Neztrácej s tím starým kusem čas,pokud to sám neumíš,nech to zatím vyndat ven a scháněj rovnou jinej.Napad mně takovej typ-vím že liazácký motory se používali na pohon záložních elektrických agregátů,a viděl jsem i s těmahle stojákama.Měli to,a někde ještě maj nemocnice,domovy důchodců,zimní stadion,bývalé bunkry civilní obrany atd..Postupně je všude mění za modernější,většinou s americkejma motorama.Takovej kus se musí upravit,třeba přehodit víka na prsou atp.Ale pořád to je max. dvacet procent práce než se srát s generálkou starýho střepu.Používaji se taky k výrobě kogeneračních jednotek-pohon plynem k výrobě tepla a elektřiny.Tam je dokonce staví i nový,ale to bys asi nezaplatil.Zkusil bych výprodej od armády-vyřazený elektrocentrály,nejlépe uloženku.Nebo odprodej těch agregátů od nějaký nemocnice-prostě zkoušet odkazy a gůglovat tímhle směrem.Kdybys takovej motor sehnal,i kdyby něco naběhal,bude v super stavu.
TTN
stř srp 06, 2014 7:03 pm

Odpovědět

Zpět na „LIAZ“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host