Pokec např. o kurtování nákladu, vysílačky+rádia, tachografy, poruchy, výbava aut, spotřeba, navigace,nooteboky, atd...

Moderátoři: Olda, -Ondra-, martin_100, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Odpovědět
vlk-cz
Příspěvky: 4
Registrován: čtv srp 29, 2013 9:33 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvek

OK, díky, ono je to trochu složitější, já tu střechu zvedám a bude z hliníku. Nicméně pod ní bude ocelový rám tak to kam mám šoupnout. Jen s tím umístěním jsem to chtěl dát hodně dopředu, protože vzadu už bude nosič a nebude to tam ideální. Díky za info.
pon úno 23, 2015 10:30 pm

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Tak to je potom těžké radit, když to člověk nevidí... Navíc na těch autech je to taky kolikrát duchařina, někdy si člověk říká, že tohle přece nemůže ani nějak pořádně fungovat a ono ejhle... Každopádně poblíž (vedle) antény by nemělo být nic kovového.
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
úte úno 24, 2015 2:49 am

Vydra
Příspěvky: 115
Registrován: čtv lis 10, 2011 9:23 pm
Bydliště: ...

Příspěvek

Dnes som namontoval do auta CB President Teddy plus externý reproduktor a magnetku Sirio AS 100. Zobral som rovno aj SWR meter na naladenie, to sa hodí aj do budúcna. A teraz len pre kontrolu sa pýtam, či som to meral správne, pretože od začiatku som mal hodnotu 1,1. Na ceste som mal len krátky čas možnosť to skúsiť, dosah vcelku fajn, len som mal pocit, že mňa počujú dobre a aj ďaleko, ale ja som protistanice počul až na pár výnimiek zašumene. Ale ako píšem, previezol som sa len pár kilometrov, tak z toho ťažko niečo usudzovať, mohlo to byť aj zlým naladením ostatných CB, ktoré mi odpovedali.

Mám SWR meter Farun FS 135. Anténu som dal do stredu strechy, prepojil CB s SWR metrom. Naladil kanál 10, prepol na FWD, na CB stlačil PTT a otočným ovládačom CAL nastavil hodnotu na koniec stupnice SWR až v tom červenom poli. Potom som to prepol na REF a po stlačení PTT bola hodnota 1,1. Toto som opakoval na kanáli 15, hodnota rovnaká. Od kanála 20 po 40 sa hodnota zvýšila na cca 2,2 až 2,5. Ak som vysúval prút antény vyššie, hodnoty išli až k 3, tak som to vrátil späť až na doraz a zas premeral na kanáloch. Je tento postup správny? Nejak sa mi nezdá, že by som mal hneď na prvý šup takú dobrú hodnotu 1,1, ale reálne na počutie mi to až tak dobré nepríde. Aj keď ako som už písal, previezol som sa len pár km, nebol čas na dlhšie skúšanie.

A ešte jedna vec. V reproduktore CB stanice počujem jemné bzučanie alebo skôr pískanie podľa otáčok motora. Nie je to veľmi počuť, ale je to tam. Pri auto audiu mi je to jasné, signálové káble sa nesmú ťahať súbežne s ostatnou elektrikou. Ako je to pri CB, kde sa to rušenie berie?

Čo na to miestni odborníci?
úte bře 17, 2015 8:29 pm

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Nazdar vodní predátore, vezmu to popořadě a obecně (a lidově, odborníci prominou) i pro ostatní:

1) Anténa při nepřízpůsobení obvykle lépe poslouchá, než vyzařuje při vysílání, takže to opravdu může být tak, jak píšeš. Zhoršený příjem ale může být také zapříčiněn kupříkladu zahlcením přijímače tvé stanice nějakým silným zdrojem signálu (např. jiným silným vysílačem na CB kmitočtech ve tvé blízkosti nebo nějakým zdrojem rušení v autě). Vždy záleží na konstrukci přijímače, na charakteru a vzdálenosti zdroje nežádoucího signálu a na pár dalších okolnostech. Ale spíš to opravdu bude žalostným stavem soustav u protistanic.

2) Při laickém přizpůsobování antény pomocí PSV/SWR metru se obvykle postupuje takto:

- naladíme střed přijímaného pásma, v našem případě buď kanál 20 (chceme-li používat jen původních 40 kanálů) nebo kanál 1 (chceme-li používat všech 80 v současnosti povolených kanálů). Proč kanál 1 a ne logicky kanál 40? Je to proto, že kanály 41-80 kmitočtově nenavazují na kanály 1-40, ale jsou kmitočtově "před" nimi. Kdybychom u nás povolené kanály řadili nikoliv podle jejich čísel, ale podle kmitočtů, tak by pořadí nebylo 1-80, ale 41, 42, 43 --> 78, 79, 80, 1, 2, 3 --> 38, 39, 40.

- máme tedy nastavený středový kanál, zkalibrujeme měřák (poloha FWD, zaklíčování, nastavení rafičky na maximální hodnotu na stupnici /někdy značenou ležatou osmičkou jako nekonečno/, odklíčovat, přepnout měřák na polohu odraženého výkonu /ref/ a znovu zaklíčovat a odečíst hodnotu. Totéž pak udělat na krajních kanálech 1 a 40 nebo 41 a 40.

- příklad: měříme původních 40 kanálů podle výše popsaného způsobu. Máme na kanále 1 větší naměřenou hodnotu odraženého výkonu (PSV) než na kanále 40. Například na kanále 1 přístroj ukazuje hodnotu 1:2 a na kanále 40 hodnotu 1:1,2. To znamená, že na kanále 1 je přizpůsobení antény horší. Víme, že kmitočty, stejně jako čísla kanálů, postupují vzestupně, tedy anténa je hůře přizpůsobena pro příjem nižších kmitočtů. Fyzika nám říká, že čím nižší kmitočet, tím větší vlnová délka a tedy tím i delší anténní zářič budeme potřebovat. Takže zářič o centimetr povysuneme (máme-li tu možnost) a znovu opakujeme měření na krajních kanálech. Vidíme (příklad!!), že na kanále 1 nám to spadlo na 1:1,8 a na kanále 40 se to trochu zhoršilo na 1:1,4. Tak ještě kousek povysuneme a dostaneme se na cca 1:1,5 na krajních kanálech a třeba na 1:1,3 na prostředním kanále 20.

- v opačném případě (tak jako u Vydry), pokud je horší naměřená hodnota na vyšším kanále (tedy i na na vyšším kmitočtu), musíme anténní prut zkrátit. Vyšší kmitočet totiž znamená kratší vlnovou délku a tím i kratší zářič. Jenže jak to udělat, když už to víc zastrčit nejde? No nezbývá nic jiného, než že zářič vyjmeme a kus ho uštípneme. Některé jsou ale pěkně pevné a ruce a běžné štípačky nepomohou, tak se nebojte do toho trochu klepnout kladívkem, pokud to kleště vydrží (hihi).

- pokud používáte jen desítku a odskakujete jen o jeden - dva kanály vedle, můžete anténu zkusit naladit přímo na kanál 10. Způsob je stejný, jako výše popsaný, jen po nalezení rovnováhy na krajních kanálech 1 a 40 anténu trochu zasunete, tím nejmenší hodnotu posunete z kanálu 20 směrem ke kanálu 10. Měřák vám vše ukáže. POZOR!!! Nehoňte se zbytečně za nějakými desetinkami. Do hodnoty 1:2 stejnak poznáte prd a na pováženou to začíná být až kolem hodnoty 1:3. A některé instalace prostě stejně líp nenaladíte, i kdyby had na skále sral a žába do toho pěstí bušila.

3) pískání alternátoru v reproduktoru... nejprve odpoje anténu a zjisti, zda pískání zůstalo.Pokud ano, zkus rdst připojit oběma vodiči přímo na příslušný pól akumulátoru (neboli lidově řečeno "natvrdo na baterku"). Ostatně to je jedno ze základních pravidel, žádné zásuvky cigaretových zapalovačů nebo strkat dráty do pojistkové skříňky . Pokud to nepomůže, můžeš zkusit na napájení použít odrušovací sadu pro autorádia.

Mnoho zdaru a trpělivosti :-)
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
stř bře 18, 2015 12:41 am

Vydra
Příspěvky: 115
Registrován: čtv lis 10, 2011 9:23 pm
Bydliště: ...

Příspěvek

Nazdar Vrána, díky moc za perfektné objasnenie a návod na ladenie. Konečne v tom mám jasno, všetko vysvetlené jasne a polopate, budem vedieť aj do budúcna, ako na to :thumbud:

Skúsim to ešte raz poladiť a pozrieť aj nastavenie CB v aute, čo mám v práci. Tam hodnoty nepoznám lebo doteraz som SWR meter nemal, ale aspoň budem v obraze a vyskúšam si to aj na inej inštalácii.

To rušenie si odhalil, sypem si popol na hlavu, napojil som to na hulváta na stále plus v poistkovej skrinke. Mám však dovedené napájanie na audio zosilňovač priamo od baterky, tak spravím rozvodný blok a zapojím to tam, hádam sa to pískanie stratí.

Ešte ma zaujíma jedna vec. President Teddy je úplne základný model, vyzerá to ako taká hračkárska CB stanica. Je možné, že ten hardware je trochu „ošidený“ oproti lepším modelom a tým pádom to môže myť vplyv na príjem alebo je to všetko rovnaké, len nemá skoro žiadne funkcie ako napr. JFK II? Nepotrebujem využívať žiadne špeciálne funkcie, len chcem, aby som mal v aute dobrý príjem a vyladené všetko tak, ako sa len dá na dané podmienky.
stř bře 18, 2015 11:33 pm

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Tak tohle záleží na výrobci, mohou nastat oba tebou popisované případy. Ale u modelu základní řady asi opravdu těžko očekávat stejnou konstrukci přijímače, jako u top řady.
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
čtv bře 19, 2015 1:19 am

zajoch
Příspěvky: 1
Registrován: sob dub 18, 2015 10:01 am
Bydliště: Frenstat p.R.

Příspěvek

Nazdárek, našel jsem na aukru Cb staničku president herbert new. Máte s ní nějaké zkušenosti? Doporučíte mi jí? nebo se jí radši obloukem vyhnout??
Díky moc -Zajoch-
sob dub 18, 2015 4:39 pm

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Míval jsem kdysik před dvaceti lety tu starou verzi bez displeje - tehdy stála skoro 7000 a to tehdy byly nějaký peníze :P 8) . Byla to moje první stanice, byla dost veliká a těžká, měla docela citlivý, leč neodolný přijímač, ale zase spoustu funkcí, kterými to uměla korigovat, uměla AM provoz na všech kanálech atd...
Tuhle novou verzi jsem neměl a ani nikoho neznám, kdo by ji provozoval, u Presidenta dost připlácíš za značku, jinak ty stanice IMO nijak extra nevybočují z toho, co znáš od jiných slušných "výrobců". Problém ale bude jinde, v CB komunitě, alespoň u nás, bylo spousta bastlířů, kteří se ve stanicích hrabali ve snaze "zvýšit výkon" a pak se chlubili, že jejich plečka dává 5 nebo dokonce 6W :P :P . To, že to ani neměřili do zátěžového odporu, ale do antény, už neřekli, to, že ke zlepšení u protistanice o 6dB (neboli o jedno "esko") je potřeba původní výkon zvýšit 4x (tj. ze 4 na 16W) nevěděli a to, že tím akorát ze stanice udělali koště, které zasíralo harmonickými široké okolí, to slyšet nechtěli. Pravděpodobnost, že v bazáru narazíš na nějakou takovouhle hrůzu, je nutno brát na zřetel.
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
ned dub 19, 2015 2:00 pm

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Jinak ještě obecná rada, stanice a jejich displeje bývají stále ještě často konstruovány tak, že jsou dobře viditelné šikmo shora nebo čelně, ale šikmo zespodu nevidíte nic. Takže pozor na umístění v trucku! Je nutno dobře vybírat a nejlépe okoukat předem. Dobrá na tohle byla Allamat 296 (mám doma na stabilu).
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
ned dub 19, 2015 2:02 pm

Uživatelský avatar
Šurda
Příspěvky: 457
Registrován: pát pro 01, 2006 7:23 pm
Bydliště: Bruntál
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Zdar velký černý ptáku, mám takový problém. Na Scanii je CB Stabo, anténa nevím, na boku vpravo.
Slyšet je ho daleko, no relativně, ale na domluvu mezi auty OK, ale on slyší jen bezprostření blízko cca 150-200m.
Kde može být zakopanej ohař?
Díky
pon kvě 11, 2015 9:03 pm

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Tak teď to nějak nechroupu... jako že nějaká stanice je dobře slyšet, ale sama je hluchá? Těch příčin může být víc, od nesprávně fungující nebo nastavené stanice (nemá utažený RF gain?) přes nesprávně seřízenou soustavu (ale tam se to projeví spíše na vysílání) až po možnost, že ta stanice pracuje nepovoleným výkonem (za pomoci zesilovače) - lidově řečeno, má tam kamna neboli "topí". Těžko takhle soudit :-).
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
úte kvě 12, 2015 2:50 am

Uživatelský avatar
Šurda
Příspěvky: 457
Registrován: pát pro 01, 2006 7:23 pm
Bydliště: Bruntál
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Zdar, topení tam není, zas tak dobře a daleko ho slyšet není, stanice jen základní SQ a hlasitost, žádné jiné nastavení.
Zkusím výměnu antény a seřídit a uvidím. On někdy neslyší z váhy velín, cca 50m.
stř kvě 13, 2015 8:21 pm

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

To je divný... navíc neseřízené antény spíše slyší, než vysílají.... Tak uvidíš.
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
pát kvě 15, 2015 4:49 am

Maarty
Příspěvky: 177
Registrován: čtv úno 26, 2009 10:21 pm
Bydliště: Plzeň

.

Příspěvek

Jakou anténu máte na Scanii Topline? Chtěl bych něco kratšího ale funkčního .Cena je mi regál :-D
díky
Piju a kouřím za West Velorex Bohemia :-)
pát kvě 22, 2015 10:25 pm

Prucha
Příspěvky: 27
Registrován: úte led 08, 2013 9:17 pm
Bydliště: Košťálov

Příspěvek

Zdravím potřeboval bych poradit vysílačka mi přímá do vzdálenosti Max 500m potom jen šumí vyměnil jsem anténu nechal sladit nepatrně se to zlepšilo ale stále to není ono díky za radu (ale neměnil jsem kabel)
pon čer 22, 2015 7:50 pm

Odpovědět

Zpět na „Technická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti