Obsah fóra TRUCK-FORUM.cz
RegistraceHledatFAQSeznam uživatelůUživatelské skupinyPřihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 8
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další
561-sociální, nebo ne?
Autor Zpráva
Příspěvek 561-sociální, nebo ne? 
Pokusím se napsat co je podle mě sociálního na nařízení vlády 561/2006.
Úvodem je potřeba si uvědomit že podle Zákoníku práce (ZP)zaměstnanec (řidič) pracuje pro zaměstnavatele (dopravce) na riziko a náklady zaměstnavatele a je odměňován výhradně v souladu se ZP. Z pracovní smlouvy pro zaměstnance obyčejně vyplívá závazek odpracovat pro zaměstnavatele 40 hod.týdně (5 x 8hod/den). Z povahy našeho povolání vyplívá že jsme opakovaně vysíláni na pracovní cesty. Nařízení 561/2006 nám umožňuje prodloužit běžnou pracovní dobu až na 13h denně. Pokud je pracovní cesta delší můžeme také týdenní pracovní dobu prodloužit až o 50% na 60 hod/týden. Toto prodloužení umožňuje zaměstnavateli aby nám organizoval pracovní cestu tak, abychom na víkend stáli v místě bydliště, nebo v místě obvyklého odstavení vozidla (dále jen doma). Je-li cesta delší, nebo se nějakým způsobem protáhne a po odpracování maximální týdenní pracovní doby nejsme doma - nastala „překážka v práci na straně zaměstnavatele“:
V našem případě je jinou překážkou na straně zaměstnavatele právě Nř.vl.561/2006
Jsme na pracovišti a nemůžeme pracovat. Máme v daném dni nárok na průměrnou mzdu, nebo následné náhradní volno (NV).
ZP -doslovně- § 208 Jiné překážky v práci na straně zaměstnavatele
Nemohl-li zaměstnanec konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele, než jsou uvedeny v § 207, poskytne mu zaměstnavatel náhradu mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku.
Pokud by neexistovalo nařízení 561/2006, nebo AETR nebyly by splněny zákonné podmínky pro vznik překážky v práci. Řidiči by mohli dojet domů, ale ohrožovala by je případná únava. Takto řidiči mají nárok na náhradu neaktivního času stráveného na cestách v náhradní době, která je pro ně výhodnější. Dispečeři ani dopravci by nebyli nijak motivování plánovat jízdy s ohledem na řidičovy sociální potřeby.
Při využití prac.doby podle 561/2006 vychází přibližně:
- 2 dny NV za přesčasy po pětidenní cestě = 4 dny kalendářní
- 5 dnů NV po desetidenní cestě = cca 9 kalendářních dnů
- 11 dnů NV po dvacetidenní cestě = 15 dnů kalendářních
- 18 dnů NV po třicetidenní cestě = 24 dnů kalendářních
Pokud zaměstnavatel neumožní čerpat NV nejpozději do 3 měsíců od vzniku nároku, musí tyto přesčasové hodiny proplatit včetně veškerých příplatků podle ZP. Termín čerpání náhradního volna musí zaměstnavatel předem písemně sjednat se zaměstnancem a tyto dny musí být na výplatním pásku jednoznačně uvedeny. Jinak se nejedná o NV.
Myslím, že takové podmínky jsou dostatečně sociální. Co myslíte vy?

PS: že někteří řidiči společně se zaměstnavatelem tyto předpisy obcházejí, aby řidiči dostali o něco více na dietách a zaměstnavatelé ušetřili na mzdách a odvodech je věc jiná.
V každém případě je to dnes už pro řidiče velice nevýhodné, protože rozdíl mezi zákonnou mzdou a zahraniční dietou, případně jinou odměnou, už není tak obrovský, jako před 20 lety. Stačí si to jen přesněji spočítat…
Přidávám odkaz na článek s rozsudkem Nejvyššího soudu ČR: http://www.bozpinfo.cz/rady/otazky_odpovedi/doprava/pracovni_pohotovost_ridicu.html



Naposledy upravil sibr dne so únor 12, 2011 7:13 pm, celkově upraveno 1 krát.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Příspěvek příklad 
Pro lepší přehlednost jsem udělal jeden příklad jak můžeme počítat mzdu a volno:
den Čas prac.hod. přesčas překážka
po 6 – 18h = 8 + 4
Pokud je cesta ukončena dnes doma, vznikl nárok na 8h mzdu + 4h přesčas s příplatkem 25%
Jinak pokračujeme dále na cestu pětidenní
út 6 – 19h = 8 + 5
st 6 – 18h = 8 + 4
čt 6 – 17h = 8 + 3
pá 6 – 14h = 8
Pokud jsme doma, tak máme za 5 dnů od pondělka 40h mzda + 16h přesčas s příplatkem 25%, nebo můžeme čerpat 2 dny NV. To by jsme příští týden šli do práce až ve středu.
Jinak pokračujeme dále na cestu desetidenní
so 8 - 12h = 0 + 4 + 4h
Déle než 4 hodiny nemůžeme pracovat. Přetáhli by jsme maximální týdenní výkon 60h.
ne pauza 8h
po 9 – 19h = 8 + 2
út 6 – 19h = 8 + 5
st 6 – 18h = 8 + 4
Pokud jsme doma, tak máme za 10 dnů: 64h mzdu + 31h přesčas s příplatkem 25% + 12h překážka, můžeme čerpat 5 dnů NV = 9 dnů kalendářních + 3h přesčasů s příplatkem.
Jinak pokračujeme dále na cestu dvacetidenní
čt 6 – 19 = 8 + 5
pá 6 – 18 = 8 + 4
Musíme začít týdenní pauzu. Přetáhli by jsme maximální týdenní výkon 60h.
so pauza 8h
ne pauza 8h
po 6 – 18 = 8 + 4
út 6 – 19 = 8 + 5
st 6 – 19 = 8 + 5
čt 6 – 17 = 8 + 1
pá 6 – 16 = 8
so 6 – 11 = 0 + 5
Pokud jsme doma, tak máme za 20 dnů: 120h mzda + 60h přesčas s příplatkem 25% + 28h překážka, můžeme čerpat 11 dnů NV = 15 dnů kalendářních.
Jinak pokračujeme dále na cestu třicetidenní
Za sobotu budeme počítat 5h přesčas + překážku 3h
ne pauza 8h
po 8 – 20 = 8 + 4
út 7 – 20 = 8 + 5
st 7 – 20 = 8 + 5
čt 7 – 20 = 8 + 5
pá 7 – 16 = 8 + 1
so pauza 8h
ne 7 – 19 = 0 + 12
po 7 – 22 = 8 + 7
út 7 – 20 = 8 + 5
Jsme doma za 30 dnů: 176h mzda + 104h přesčas s příplatkem 25% + 47h překážka, můžeme čerpat 18 dnů NV = 24 dnů kalendářních + 7h přesčasů s příplatkem k proplacení, nebo si vybrat méně NV a zbytek přesčasových hodin si nechat zaplatit.



Naposledy upravil sibr dne ne prosinec 26, 2010 10:12 am, celkově upraveno 3 krát.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Příspěvek  
smazáno



Naposledy upravil frantaemail dne so leden 08, 2011 8:54 am, celkově upraveno 1 krát.
Příspěvek Franta 
Frantaemil - Z našich předchozích diskusí jsem nabyl dojmu, že jsi řidič. Teď mi došlo, že jsi asi dispečer, nebo dopravce. Zdarma obyčejně poskytuji prvotní informace pouze šoférům, kteří se chtějí následně obrátit na právníky. Protože je z tvého dotazu zřejmé, že v tom opravdu, hodně plaveš, udělám vyjímku. Abych ti mohl vyhovět musíme si upřesnit několik rozhodných informací:
1) mám problém řešit z pozice dispečera, nebo dopravce?
2) upřesni údaje o časech a termínech.
3) jaká je frekvence v daných destinacích a poblíž?
4) jaká je velikost firmy a další destinace?
A hlavně - Přesněji popiš v čem vidíš svůj problém? Z tvé žádosti o radu to není úplně jednoznačné.

A pokud jde o fixní plat, ten lze podle ZP sjednat se zaměstnanci v manažerských pozicích.
Nevím o tom, že by nějaký dopravce smluvně sjednával fixní platy s řidiči.
Bylo by to pro řidiče velice výhodné Very Happy

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Příspěvek  
Já se veřejně příznám, že mám smluvní plat a je jedno kolik najedu kilometrů jediná podmínka je mít odpracováno fond hodin na danej měsíc.

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Příspěvek  
Zvláštní,nechtěl jsem ale reaguji.Sibr zde ,,pomáhá" a nebo jak si to každý vyloží po svém,s fondem přesčasových hodin.A je zarážející že tedy franta.email ho napadá s tím,že jak si jako představuje,když naloží v E a složí v N a pak bude doma za 30000 fix.platu.Jenže já myslel,a to promiň franta.email ,že jsi vzdělaný a víš alespoň o těchto věcech více,a že kolikrát to víš,a četl jsi příslušné zákony.Je jich mraky,ale ty nejdůležitější jako,561/2006 a přesčasy by asi každý měl trošicku znát.Jinak si zaměstnavatelé budou dělat a stále dělají co chtějí!Sibr zde píše jak jsou zákony,a ne jak to máš složit a jet domu.Já totiž taky psal jak je výklad zákona,a ne dohady proč tomu tak je.A snad mi neříkej že nevíš kolik můžeš odpracovat jako řidič MKD hodin? Dle 561/2006 je to snadné: 3x mezi dvěma týdenními pauzami můžu zkrátit na 9h pauzu,a zbytek po 11h = 3x15 +3x13=84 hodin za týden !!! Ale dle ZP můžeš jen 40 + 8 nařídit zaměstnavatel, a o zbytku musíš mít dohodu se zaměstnavatelem jak Sibr píše.Krom toho můžeš jako řidič MKD mít až 60h za týden,za předpokladu,že za posledních 24 týdnů nemáš průměr větší než 48h týdně.Takže na to navýšení musíš mít právě tu dohodu se zaměstnavatelem.Totˇje zákon,a ne výmysl !!!!! a jen doplnění výkladu ,,Sibr"který se snaží pomoci druhým,s vysvětlením zákonů.Nekritizuje nikoho,tak nechápu napadání ho ! A zřejmě jsi řidič,tak jestli bojuješ za práva řidičů tak si asi musíš přečíst co je psáno,než přijdeš s kritikou.A samozřejmě že asi jen hrstka z nás dodržuje tyto hodiny,protože je to velmi těžké,ale zatím to nikdo !!! nekontroluje.Protože tím by se alespoň částečně zamezilo potkání kolegů se slovy,,ty vo.e"už jsem 5,6,7,týdnů venku..... Jenže to je v nedohlednu...

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Příspěvek  
smazáno



Naposledy upravil frantaemail dne so leden 08, 2011 8:54 am, celkově upraveno 1 krát.
Příspěvek  
Sibrovo výklad ZP nepovažuji za celkově správný, ačkoli se zakládá na citaci zákonů. Vychází pouze z povinností zaměstnavatele, ale nebere v úvahu povinnosti zaměstnance. V zákoně není jednoznačně definováno, co je jiná práce a co pohotovost (ta se nezapočítává do pracovní doby). Doslovné rozlišení není v žádném zákoně ani nemůže být, jsou uvedeny jen obecné principy. Rozhodnout spor o jejich přesný výklad je záležitostí soudu, jehož rozhodnutí nelze nikdy předjímat. Pokud se řidič aktivně podílí na nakládce či vykládce, koná dohled nad nakládkou -je to jiná práce a dostane za to mzdu. Pokud není řidič přítomen nakládce - jedná se o pohotovost, která se nezapočítává do pracovní doby. Přesné rozlišení (po minutách) je těžké i v běžné pracovní činnosti, nejenom v dopravě. Výkon práce musí být odsouhlasem zaměstnavatelem ( např. vystavín za den 2 faktury a kolega 20, z toho plyne, že ne každá hodina v práci strávená musí být zaplacená jako odpracovaná). Snažila jsem se takto laicky vysvětlit princip sporu, jinak má ZP odchylku v pracovní době a době odpočinku zaměstnanců v dopravě. Plně souhlasím s tím, že řidič má nárok na proplacení příplatků za práci v noci, v sobotu a neděli atd., pokud za ně není čerpáno NV.
Definice a náplň fixní platu - zde jsou úplně chybné info,ale je to na delší vysvětlování.
Jako zaměstnaci by se mi líbila Sibrova verze, jen bych potřebovala pořadit kde najít zaměstnavatele, který by mi zaplatil vše. Jako zaměstnavatel bych ráda platila zaměstnancům, ale potřebovala bych najít ty správné zákazníky. Převis nebo nebo nedostatek zakázek, aut,řidičů a jejich důsledky jsme za poslední dobu mohli všichni sledovat. To jsem sice úplně odbočila, ale chtěla jsem objasnit, kdy je vhodná doba jít do sporu se zaměstnavatelem.

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Příspěvek  
Doslovně ZP § 78
odstavec
h) pracovní pohotovostí doba, v níž je zaměstnanec připraven k případnému výkonu práce podle pracovní smlouvy, která musí být v
případě naléhavé potřeby vykonána nad rámec jeho rozvrhu pracovních směn. Pracovní pohotovost může být jen na jiném místě dohodnutém
se zaměstnancem, odlišném od pracovišť zaměstnavatele,

Poslední věta odstavce je podstatná.
Kamion není moje pracoviště?
Souhlasím že výsledek soudu nelze předjímat.
Nikdy v životě jsem nikomu neřekl, ani nikam nenapsal, že jsem jediný kdo má pravdu. Ani to dělat nechci.
Pouze dávám podnět k zamyšlení těm, kteří se zamyslet chtějí.

Nevím kdo je účetní, ale jako bych v podtextu cítil varování-nesuďte se nebo příjdete o práci.
Jako by neexistoval
doslovně-ZP § 14
(2) Zaměstnavatel nesmí zaměstnance jakýmkoliv způsobem postihovat nebo znevýhodňovat proto, že se zákonným způsobem domáhá svých
práv vyplývajících z pracovněprávních vztahů.

Ale to mi všichni přece víme. Nepřemýšlej, drž hubu a krok: nám říkají zaměstnavatelé každodenně.
Jak dlouho ještě?
doslovně-ZP § 17
Právní prostředky ochrany před diskriminací v pracovněprávních vztazích upravuje antidiskriminační zákon.

Co firmy které provozují mezinárodní doprqavu a žádný řidič nemá ani hodinu přesčasů ani žádné náhradní volno?
Ty odvody z krácených mezd státu nechybí?
A ty odchylky pro dopravu jsem četl taky-jsou u řidičů stejné jako např. u strojvůdců.
Výte jak jsou placeni strojvůdci? Jak se jim počítají přesčasy a NV?



Naposledy upravil sibr dne pá srpen 27, 2010 8:00 pm, celkově upraveno 2 krát.

_________________
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Příspěvek  
Já si zase myslím, že to zas tak složité není cituji SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2002/15/ES, která je nedílnou sočástí 561/2006:
Článek 2 Oblast působnosti
písmeno b) „dobami pracovní pohotovosti“:
— jiné doby, než doby přestávek v práci a doby odpočinku, během nichž se od mobilního pracovníka nevyžaduje, aby pobýval na svém pracovišti, ale během nichž musí být k dispozici, aby byl na pokyn připraven zahájit jízdu či pokračovat v řízení nebo provádět jinou práci. Tyto doby pracovní pohotovosti zejména zahrnují doby, během nichž mobilní pracovník doprovází vozidlo přepravované trajektem nebo vlakem, čekací doby na hranicích a čekací doby z důvodu zákazu jízdy.
Tyto doby a jejich předpokládané trvání musí být známy mobilnímu pracovníkovi předem, to znamená buď před odjezdem, nebo bezprostředně před skutečným začátkem takové doby, nebo na základě obecných podmínek sjednaných mezi sociálními partnery nebo podmínek stanovených právními předpisy členských států,
— u mobilních pracovníků, kteří jsou členy osádky vozidla, doby strávené za jízdy na sedadle vedle řidiče nebo na lehátku;

Tady je klíčová věta, že musíš být k dispozici. Například jestliže nevíš kdy Tě složí a máš vyjet až Tě složí tak by to němělo být bráno jako doba odpočinku, protože jseš stále u auta a čekáš až Tě složí a měl by jsi mít na tacho přeškrtlý čtvereček tedy jestliže u toho ještě nepracuješ. Přesně opačný příklad je když Ti firma řekne za hodinu budeš složený, tak se sbal a za hodnu příjdi, to je jednoznačná doba odpočinku.

Jinak v Anglii mě hodně ještě kontrolují jestli dodržuji Článek 5 Přestávky 2002/15/ES Prosím neplést s přestávkou v řízení dle 561/2006. Je to něco úplně jiného.

Jinak já si taky hlídám ke všemu Článek 4 Maximální týdenní pracovní doba 2002/15/ES i za toto se dávají pokuty.

Příspěvek  
Fatal -naprosto souhlasím, teorii mám zmáknutou. Řidič musí doložit činnost výpisem ze záznamového zařízení. V praxi - v digitálu někdy, na kolečku je to kategorie snů. Dle 561 zaměstnavatel musí předem určit dobu jízdy a nakl/vykl. a počítat s tímto časem jako určenou pracovní dobou. Mzda se však počítá podle skutečných časů a tam už mi dochází fantazie, jak to v praxi provést. Řidiči dle koleček takto vůbec nemájí splněný fond pracovní doby. Už vůbec se nechystám vyřešit situaci, kdy stejnou trasu jezdí jedno auto dvakrát delší dobu a pod. Kdo bude diskriminovám když tito dva dostanou stejně?

Sibr - pracoviště je uvedené v pracovní smlouvě (příloze či směrnici). Pokud by tam byl uvedený kamion, je to chybné a není nárok na cestovné.

Mne živí daně, takže mzdy nejsou mou specializací a pořád se učím a hledán i zde informace. Ty hledáš v zákonech logiku a spravedlnost, ta tam není. Neproveditelných předpisů a nařízení znám kvanta. Já zase čtu mezi řádky, že každý zaměstnavatel je podvodník atd... Pokud jsem to špatně pochopila, tak se omlouvám. V pracovních vztazích je to jako v manželství (až na tu rovnoprávnost), pokud se budu dívat na partnera předem jako na podvodníka, vztah nefunguje. Odměňování řidičů je dané dlouhou tradicí a na stejném principu je i jiných státech. Pokud chceš mít vysoký základ, jdi do Kolbenky nebo na vnitro. Jiným zase vyhovuje čerpat přídavky nebo nesplácet exekuce.
Přeji krásný víkend, už jsem mimo téma a bylo by toho moc.



O odměňování strojvůdců VíM velmi dobře, mám jednoho v rodině.

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Příspěvek  
účetní-Taky se rád dozvím informace, které nevím.
Jak to myslíš že se mzda počítá podle skutečných časů?
Mám to pochopit tak, že účetní má pracovní dobu jen pokud drží v ruce tužku a v okamžiku když ji pustí a jde například na WC, tak se mu tato část pracovní doby nepočítá? Vím že v dopravě jsou vyjímky, ale ty se týkají případu kdy zaměstnavatel určí pracovní dobu předem..
Pdle ZP je zaměstnavatel povinen rozvrhnout pracovní dobu před nastupem směny. Tak to má určitě i ten tvůj strojvůdce z rodiny.
A taky vím že u pracovněprávních sporů je průkazní břemeno na zaměstnavateli. Nikdy není na zaměstnanci.
Já nepředpokládám že každý podnikatel je podvodník, ale každý manažer je placený za to aby maximálně snižoval náklady.
Čím neschopnější je manažer, tím obdivuhodnější cestičky si umí najít k tomu aby ve firemních číslech vypadal dobře.
Osobně znám případy se majitel firmy u soudu divil že jeho řidiči jsou placeni způsobem jakým asi popisuješ a dušoval se že o tom neví.
Můžeš mi prosím říct:
Proč se všichni zaměstnavatelé snaží vyhrožovat a jakýmkoliv způsobem odradit zaměstnance od záměru jít k soudu.
Vždyť pokud je vše v pořádku, tak soud dá za pravdu zaměstnavateli a nic jiného se neděje.
Poučený zaměstnanec pak může dále vykonávat práci bez pochyb že se děje něco nekorektního. Bude se mu pracovat určitě lépe.
Zaměstnavatelé by se pak měli k soudu těšit a předpokládat že se jim po vyhraném soudu pracovní morálka ještě zlepší.
Aspoň mi to takhle příjde logické Rolling Eyes V čem se pletu?


_________________
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Příspěvek  
a já si myslím že je to celé na HO.... a je to třeba zrušit jinak za nedlouho nás převálcují mongolci jako za dob jistého vůdce a proč protože budeme 8 hodin denně dumat jak vlastně můžem či nemůžem jet a výsledek bude že nás asije převálcuje i v dopravě,vemte jen to že v POLSKU už staví dálnici hahahahaha.


_________________
Steinkohle kipper Orientexpress
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Příspěvek  
všechny tyhle přiblblý zákony jsou zplácaniny a odporují si. zrovna jsem ted taky řešil něco s pracovní dobou ale je to padlý na hlavu.


_________________
2x Nissan atleon 210
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Příspěvek  
Ahojte, pročetl jsem si tuto diskuzi, snažil jsem si pročíst i zákoník práce ale nejsem z něj dvakrát nejchytřejší, proto bych rád poprosil o radu vás znalejší. Snažil jsem se najít to, co tvrdí spousta kolegů řidičů, to co tu možná Sibr rozebírá s náhradním volnem za odpracované dny: podle zákoníku práce vzniká nárok na dobu odpočinku v délce minimálně 2 dny po odpracovanym jednom týdnu, po 3 odpracovaných týdnech - kdy řidič strávil všechny víkendy mimo domov nebo obvyklé odstavné místo - má nárok na týden volna doma. Má to vyplývat i z toho nebo snad právě z toho, že zaměstnavatel může vyslat svého zaměstnance maximálně na 3 týdny pracovní nebo služební cestu za měsíc. Jde mi o to, že si nejsem jist, jestli můžu mít slovo proti přistupu zaměstnavatele a dispečerů, když jsem 3 - 5 týdnů v kamionu ve světě a mam povolený volno jen na víkend a v pondělí zas do světa, když kolikrát přijedu v pátek v podvečer a v pondělí ve 3 ráno už zas kroutim volantem. A když se zeptam, proč bych nemohl být po 3 týdnech v kamionu jeden týden doma, tak mam jako odpověď, že takhle se u nich nejezdí.
Netušim, jestli to souvisí přímo s tutim tématem. Kdyžtak omluva i za to, jestli ste rozebírali právě i tohle a já to v diskuzi nevidim Confused


_________________
kolama dolu, anténkou nahoru..
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 8
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.