www.EuautoDily.CZ

HOME

Truck-Forum.cz

inzeráty

návštěvní kniha

kontakty

odkazy

Řada R

Řada RT

Řada MS

Řada MT

Řada 100

Řada 110 a 150

Řada 200

Řada 300

Řada S

Řada FZ

Řada 400 Xena

Řada 400 Fox

Liaz - Madara

Nový FOX z Tedomu

Značení vozidel

 
 

Nové vozy TEDOM FOX - přehled informací

V této sekci naleznete časový souhrn informací o vývoji a výrobě nových vozidel TEDOM FOX, navazujících na tradici nákladních vozů Liaz.

První informace o svých plánech výroby vozů nastínil již na tiskové konferenci 13.12.2005 u příležitosti představení svého dakarské týmu. Tehdy uvedl, že spolu s firmou Tedom chystají nový projekt výroby nákladních vozů. Nebyl ještě zcela konkrétní, informace kdy se začne s výrobou, či bližší technické specifikace vozidel nebyly uvedeny. Začalo se tedy mezi veřejností spekulovat o tom, co se vlastně chystá.

Poté 6. ledna 2006 ředitel divize Motory firmy Tedom - Vlastimil Vildman vydal pro stránky Liaz.cz první oficiální vyjádření o chystaném projektu. Článek s tímto vyjádřením naleznete zde.

20.1.2006 vychází v deníku MF Dnes článek o obnovení výroby vozidel s titulkem: "V Jablonci se budou vyrábět auta. Ve městě začnou vyrábět nákladní vozy Fox. Automobilka naváže na slavnou značku Liaz." Přepis článku Jana Sůry naleznete zde.

Poté se zpráva o výrobě vozidel Fox objevila v dalších médiích, např.v časopise Profit a dalších. V březnovém TruckMagazinu bylo tématu vozidel Liaz věnováno více jak 6 stránek, konkrétní informace o projektu objasnil sám Martin Macík. Článek zde.

Dále se informace o výrobě Foxů objevily též například v dubnovém čísle časopisu Trucker či v květnovém vydání Dopravy a Silnice. Tyto články ale neobsahují nic nového, pouze čtenáře seznámili s plány Martina Macíka a Tedomu.

Necelý měsíc před dříve zvažovanou premiérou na Autotecu 2006 začalo být ale jasné, že vozy Fox na brněnské výstavě nebudou. Dne 9.5.2006 to potvrzdil i sám pan Macík v e-mailu pro Liaz.cz: " V současné době je jistá jediná informace, a to že autotec nestihneme. Vzhledem k rozpracovanosti máme mírný skluz v čase."

Od poměrně důvěryhodného zdroje, avšak neoficiálního, jsme věděli, že v průběhu května 2006 se v areálu Tedomu nacházely pouze dvě rozpracované kabiny budoucích vozů. Jedna kostra pocházela ještě prý z Mnichova Hradiště z dob tamější výroby. Druhá kabina byla již opatřována maskou, která pocházela též ze starých zásob a je z vozu Xena (tedy uprostřed rozříznuta a přizpůsobena šířce kabiny Foxe). Designové změny masky oproti strarému Foxu zatím nebyly viditelné.

Nezodpovězenou otázkou stále bylo jaké motory budou v prvních vozech, které budou homologovány. V plynovém provedení by neměl asi být problém splnit i emisní normu Euro 4 s motorem Tedom, vycházející původně z klasického známého motoru Liaz M1.2C. Vyvinout ale dostatečně výkonný vznětový motor splňující normu Euro 4 v poměrně krátkém čase bylo a je velkým oříškem i pro Tedom. ( Od října 2006 všechny nové vozy musely splňovat normu Euro 4). Možným řešením se tedy zdálo použití motorů od jiných výrobců.

30.6.2006: Na Autotecu začátkem června 2006 na stánku Tedomu byly vystaveny pouze autobusy. Nikdo ze zaměstnanců přítomných na stánku nebyl relevantní poskytovat jakékoliv informace o stupni rozpracovanosti Foxů či o nabídce motorů. Nicméně bylo potvrzeno, že se hledá možnost zástavby jiného motoru než motoru Tedom i v případě autobusů, kde v případě exportu do západních zemí je nutností použití agregátů renovovanějších značek. O jaké motory by ale mělo jít prozrazeno nebylo.

Další nová (ale neoficiální) informace byla taková, že jedno z právě stavěných vozidel bude ve vojenském provedení, nejspíše v provedení pro export do Indonésie, kde již několik desítek Liazů z devadesátých let slouží. Tuto informaci jsem obdržel od dvou osob, nezávisle na sobě. Jak jsme si představovali podobu vojenského Foxe se můžete podívat na fotomontáži Oldřicha Tremla.

V průběhu léta 2006 byla společnost Tedom poměrně skoupá na nové informace, což bylo ale celkem pochopitelné. Dočkali jsme se pouze prohlášení, že veškeré novinky budou dostupné koncem prázdnin na nové doméně Martina Macíka: www.tedomtruck.cz .

9.8.2006: Deník Jablonecka ve článku "Fox může vskřísit slávu liazek" informoval o chystané výrobě vozidel Fox. Asi jedinou novou informací bylo předběžné datum představení prvních prototypů, které bylo stanoveno na zářijovou výstavu ve slovenské Nitře. (Celý článek najdete zde).

21.8.2006: Na stránkách společnosti Tedom se objevila tato krátká zpráva o chystané premiéře vozidel Fox:
"TEDOM jako pokračovatel tradice výroby motorů LIAZ představí na letošním Autosalónu Nitra 2006 kromě městského nízkopodlažního autobusu TEDOM poprvé i nové nákladní vozy FOX, které navazují na dřívější stejnojmennou řadu vozů LIAZ. Pro Autosalón, který se koná od 6. do 12. září 2006, máme připraveny 2 vozy FOX v plynovém a naftovém provedení, plynový autobus TEDOM KRONOS 123 G a jako zajímavost speciál upravený pro Rallye Paříž-Dakar. Všechny exponáty budou osazeny motory TEDOM. Naši expozici najdete na volné ploše E."

1.9.2006 : Společnost Tedom Truck spustila své internetové stránky na již avizované adrese www.tedomtruck.cz . Podle zveřejněných informací plánují vozy FOX-d ( vozy se vznětovým motorem ) osazovat motorem DEUTZ, který splňuje normu Euro4 o těchto výkonnových verzích: 320 a 410k, ve spojení s převodovkou Praga. Plánovaná jsou i třínápravová vozidla (včetně 6x6) a celkovou hmotností 33 tun (typy 33.45 SD s SF). Tyto vozy budou dle stránek Tedomu osazeny motorem Renault o výkonu 450k , ve spojení s 16ti-stupňovou převodovkou ZF.

Pro nesilniční provoz nebo pro mimoevropské destinace s méně náročnými emisními předpisy nabízí Tedom Truck vozy FOX-d se známými liazáckými motory o maximálním výkonu 410 koní.

Tedom, jako specialista na výrobu plynových motorů nabídne vozy FOX i právě s pohonem na zemní plyn. Tato velice ekologická varianta označovaná jak FOX-g by mohla najít své uplatnění například jako podvozky vhodné pro komunální techniku, odvoz odpadu a technické služby.

6.9.2006: Přesně tři roky poté, co byl v továrně v Mnichově Hradišti vyroben definitivně poslední nákladní vůz značky Liaz (asistenční vozidlo 111.154 4x4 pro závodníka Martina Macíka), představil právě Martin Macík společně s firmou Tedom na Autosalónu v Nitře nástupce známých Liazek.

Po měsících usilovného vývoje společnost Tedom Truck s.r.o. představila komunální podvozek Fox-g 19.29 KB s možností připojení nástavby na svoz komunálního odpadu s ekologickým plynovým motorem a Fox-d 14.29 PA/M, tedy vojenský speciál s valníkovou nástavbou.

Listopad 2006: Dle Tedomu byl ohlas veřejnosti na představení vozidel velmi pozitivní. Objevily se prý i první objednávky vozidel a konkrétní zájemci prý dostanou vozidla do užívání v prvním kvartále roku 2007. V tuto chvíli se ale spíše než prodeji věnují ještě dolaďování vozidel: "Soustředíme se na dotažení vozů k dokonalosti a doladění nedostatků na prvních prototypech. Současně probíhá výroba dalších prototypů ", uvedl Vlastimil Vildman. V jabloneckých dílnách jsou totiž rozestavěny další dvě vozidla v provedení sklápěč 4x4 a 6x4. Tyto vozy by měly spatřit světlo světa v lednu 2007. Vozidlo Fox-g 19.29 KB představené v Nitře by se mělo v brzké době objevit v provozu s popelářskou nástavbou. "První auta si chceme hlídat a servisovat sami abychom měli dokonalý přehled o provozu. Určitě chystáme kroky směřující k úspěšnému prodeji a samozřejmě i budování servisního zázemí. Obchod ale budeme rozvíjet od začátku příštího roku, tedy až bude co ukázat," uvedl Vildman.

Únor 2007: V jičínské firmě Kobit byla dokončena komunální nástavba Presko na podvozku vozu Fox-g, tedy na prvním plynovém vozidle této řady. V prvních dnech bude vozidlo ještě v péči techniků Tedomu: "V příštích dnech si to auto sami chceme vyzkoušet, jak jezdí, jak se chová apod. Teprve poté ho zapůjčíme do reálného provozu některým technickým službám, se kterými jsme již v jednání," uvedl ředitel divize Vlastimil Vildman. Teprve po dlouhodobém zkušebním provozu pak Tedom vozidlo odprodá.

Rozestavěné kabiny, v pozadí dokončovaný sklápěč 4x4Své majitele naopak již tehdy znala další nová vozidla, která se v Jablonci stavěla. Těsně před dokončením byl oranžový sklápěč v provedení 4x4 s motorem Deutz (Euro4 s Ad-Blue), který světu představil mírně inovovanou přední masku. Tehdy ještě nekompletní, typicky "tedomácky-žlutá", kabina byla připravena pro sklápěč typu SD (6x4), dalším plánovaným vozidlem byl zametač 4x2. Malou změnu najdeme i na masce prvních dvou vozů, ze kterých zmizel "nos" ve tvaru písmene "T".

Rozestavěné kabiny, v pozadí dokončovaný sklápěč 4x4Podle plánu do léta 2007 mělo brány Tedomu opustit více jak 15 nových vozidel. Jak uvedl Vlastimil Vildman, zdaleka ale nejde jen o zákazníky z řad fanoušků bývalých Liazů: " Jde prostě o lidi, kteří oceňují přímý kontakt s továrnou, tedy přímo s výrobou vozů. Důležitým aspektem je i jednoduchost vozidel a velká životnost, která vychází z posledních vozidel Fox z Liazu."

Fotografie vozidel Fox-d a Fox-g, včetně fotek z výroby naleznete zde.

30. 5. 2007: Aktuální informace z výroby pro Liaz.cz poskytl ředitel obchodního oddělení jabloneckého TedomTruck spol. s r.o., pan Jan Kobera:

Třetí Vaše vozidlo bude sklápěč v provedení 4x4 se vznětovým motorem Deutz. V jaké fázi výroby/vývoje se vozidlo nachází?
"V minulém týdnu byl dokončen další vůz TEDOM v provedení 19.32 XA. Jedná se o víceúčelový vůz s pohonem všech čtyř kol, sklápěcí korbou a nezávislým pohonem pro pohánění vyměnitelných nástaveb (instalovatelných do korby nebo přímo na šasi místo korby). Vozidlo má přípravu pro posypové rozmetadlo (podsyp mezi nápravy) a uchycení desky sněhového pluhu. Jak jste již zmínil, je toto vozidlo vybaveno motorem DEUTZ plnícím limit EURO 4 s využitím technologie SCR – vstřikování močoviny do výfukového traktu. Vůz má komfortní výbavu včetně klimatizace, nezávislého topení a automatického centrálního mazání. Palubní deska vozidla je vybavena velkoplošným displayem který bude zobrazovat nejen provozní stav motoru, otáčky, teplotu vody, tlak oleje, množství paliva, ale i varovná a chybová hlášení pro řidiče jako jsou např, nízká hladina chladící kapaliny, nízká hladina oleje, výskyt vody v naftě, nízká hladina močoviny v nádrži a podobně. Vozidlo bude v následujících měsících procházet výkonovým testem a jízdními zkouškami. "

Jaké jsou zkušenosti s provozem komunálního vozu na svoz odpadků? Dostal již někdo z Vašich partnerů (zákazníků) vozidlo do zkušebního provozu?
"Komunální vozidlo s pohonem na CNG má za sebou první tisícovky kilometrů a osvědčilo se v provozu jako spolehlivý vůz. Doposud nebylo nasazeno na svoz odpadků a proto zatím „voní“ novotou a je možné ho vidět na některých akcích pořádaných na propagaci zemního plynu v dopravě, pořádaných českým plynárenským svazem. Bohužel doposud řídká síť čerpacích stanic je drobnou překážkou na jinak pohodlné jízdě s tímto vozem a tak se může stát, že cesta do cílové stanice se při dlouhém přesunu stane dobrodružstvím. V uplynulém měsíci možná někteří motoristé potkali na silnicích jihočeského kraje zvláštní karavanu vozidel TEDOM poté, co se k plánované tankovací stanici CNG díky objížďce a následné zácpě nepodařilo dojet a popelářský vůz musel být odtažen na tyči. Doufejme, že se tento jev díky aktivitám plynárenských i soukromých společností stane brzo úsměvnou historií."

V jakých konfiguracích budu další vyrobená vozidla?
"Ve výrobě jsou dále připravovány vozidla sklápěč 6x4, sklápěč 4x2, dvakrát univerzální nosič nástaveb v plynovém provedení (4x2 a 4x4) a dokončuje se další plynové vozidlo s přípravou pro instalaci zametací nástavby."

Co Vás vedlo ke změně designu přední masky Vašich vozů? A líbí se Vám nová tvář Vašich vozů?
"Konečná podoba přední kapoty vozidla se stále vytváří a jelikož jsou na programu dne důležitější záležitosti, zůstává prozatím dořešení tohoto prvku na „druhé koleji“. Názory na poslední modifikaci vzhledu vozidla se liší a jsou předmětem vzrušených debat, nicméně nechci předbíhat událostem a proto pouze říkám, nechme se překvapit konečnou podobou. Termín jejího představení není zatím stanoven."

Z materiálů o Vašich vozech byl vypuštěno označení Fox. Co Vás k tomuto vedlo? Opravdu jde o kolizi označení vozidel s osobními vozy od VW?
"Název FOX má jako ochranou známku zapsána společnost VW pro svůj model osobního vozu a jelikož není její používání bez souhlasu majitele možné, pozastavili jsme užívaní tohoto názvu."

Kde se budou moci zájemci o Vaše vozy seznámit osobně s Vaší produkcí? Chystáte účast na výstavách v ČR či SR, nebo i praktické jízdy pro zájemce či novináře?
"V letošním roce na podzim se chceme zúčastnit výstavy zaměřené na komunální vozidla v Čechách, na Slovensku vystavovat letos nebudeme. Novinářský den připravujeme taktéž na podzim tohoto roku. Veřejnost má možnost vozidla shlédnout při regionálních akcích pořádaných různými oborovými svazy, se kterými spolupracujeme."

Fotky nového sklápěče najdete v galerii zde, ve spodní části.

9. 8. 2007: V uplynulých dnech opustil výrobní halu společnosti TEDOM TRUCK v Jablonci nad Nisou druhý kompletně renovovaný vůz LIAZ 29.33 SD který prošel modernizací na modelovou řadu 400 - TEDOM. Vozidlo je postaveno na stejné podvozkové platformě jako původní LIAZ 29.33 SD se zachováním původní tandemové nápravy RÁBA a původního motoru LIAZ. Oba tyto klíčové komponenty prošly generální opravou. Přední náprava s bubnovými brzdami byla nahrazena novou nápravou LAF s kotoučovými brzdami a převodovku PRAGA nahradila šestnácistupňová převodovka ZF. Kabina modernizovaného vozu je zcela nová - hliníkokompozitní z vlastní výroby TEDOM TRUCK. Instalovaný brzdový systém WABCO s integrovaným ABS, klimatizace kabiny řidiče a kompletně nový hydraulický systém sklápění dodávají autu vlastnosti moderního nákladního vozu. V následujících týdnech bude dokončen další pár těchto modernizovaných vozů pro stejného zákazníka a poté na silnicích severomoravského kraje určitě žluté 6x4 z dílen TEDOM TRUCK nepřehlédnete.

24. 10. 2007: Z jabloneckého Tedomu vyjíždí jedno z posledních vozidel typu 29.33 SD pro třineckého zákazníka. Celkem v okolí Třince potkáte 8 těchto modernizovaných na řadu 400. Jelikož informace o modernizacích vozidel Liaz na vozy Tedom řady 400 zaujaly mnoho lidí - potencionálních zákazníků, zeptali jsme se obchodního ředitele Ing.Kobery na možnosti přestaveb vozidel:

Na jaké typy vozidel Liaz lze aplikovat podobnou modernizaci na řadu 400?
Obecně řečeno lze modernizaci provést na vozidlech se stojatým motorem M1.2C a krátkou kabinou, nicméně z důvodu široké škály dříve vyráběných modelů vozidel LIAZ je nutné proveditelnost požadavku na přestavbu posoudit přímo ve vztahu ke konkrétnímu vozu.

Můžete poodhalit cenu za provedené modernizace, třeba právě u vozidel 29.33 SD?
Cena za přestavbu / modernizaci vozidla LIAZ 29.33 SD na řadu 400 je závislá na požadovaném rozsahu, tzn. kolik komponent je třeba nahradit novými. V případě již provedených modernizací se jednalo v podstatě o kompletní výměnu všech konstrukčních skupin včetně nové korby. Generální oprava byla provedena na nápravách a motoru. Převodovka PRAGA s řadící tyčí je nahrazena 16°-stupňovou převodovkou ZF s lanovým řazením. Takováto rozsáhlá modernizace příjde majitele vozidla na 1,6-1,8 mil. Kč s tím, že má prakticky nový vůz s vysokou užitnou hodnotou, který mu poslouží mnoho dalších let.

Fotky těchto modernizovaných vozidel najdete zde.

Únor 2008: Již několik měsíců slouží rokycanským silničářům nový vůz TEDOM-D 19.32 XA 4x4. Jde o vozidlo, které bylo představeno v květnu 2007 jako třístranný sklápěč a nyní je osazeno nástavbou pro zimní údržbu. První dojmy uživatelů jsou velice pozitivní, na další konkrétní poznatky si ještě ale musíme počkat. Zajímavé bude i srovnání zkušeností zvláště s původním vozem Škoda 400 FOX, který tamější silničáři též vlastní.

V jabloneckém Tedomu je dle obchodního ředitele Jana Kobery nyní před dokončením plynový podvozek s bílou budkou. Na vozidlo bude namontováno silo pro přepravu krmných směsí a zajímavostí tohoto vozu je, že půjde o dvounápravové vozidlo s maximálním možným rozvorem 4200mm. Vozidlo ponese označení TEDOM-G 19.29 XA a k této 4x4 verzi přibude následně i stejné provedení 4x2, které ponese označení TEDOM-G 19.29 XB. V dílnách je připraven kromě červeného sklápěče 19.32 XA se vznětovým motorem připraven i další plynový podvozek v asi 80% rozpracovanosti, jehož dokončení se očekává v průběhu března. Nástavba na tento podvozek nebude prozatím instalována. Další prototypový vůz 6x4 je v rozestavěnosti asi 40% a jelikož se jedná o konstrukčně náročnou instalaci, práce na tomto autě probíhají pozvolným tempem. Představení se předpokládá v polovině roku 2008.

Co se týká přestaveb, tak zakázka na osm vozidel LIAZ 29.33 SD byla dokončena a předána a v tuto chvíli se dokončuje na dílně jeden exemplář LIAZ 19.33 SB, který poputuje taktéž na severní Moravu.

Další informace můžete najít na oficiálních stránkách společnosti Tedom Truck www.tedomtruck.cz .

 

David Fejgl

 

Dodávky mobilních dílen do A do Z, profi nářadí pro dílnu, řemeslo a průmysl.
 

Kenworth T600A - filmová hvězda ze snímku Fontána pre Zuzanu II. Možnost pronájmu.

TRUCK-FORUM.cz

Diskuzní fórum pro všechny truckery, truckerky a příznivce užitkových vozidel všech typů a značek. Přijďte pokecat, těšíme se na Vás zde.

 

HOME

|

inzeráty

|

návštěvní kniha

|

kontakty

|

odkazy

Copyright © 2004 - 2017 www.LIAZ.cz, Developed by Libor Slavík - www.InternetoveStudio.cz, Datacho - Stahování dat z digitálního tachografu