www.EuautoDily.CZ

HOME

Truck-Forum.cz

inzeráty

návštěvní kniha

kontakty

odkazy

Řada R

Řada RT

Řada MS

Řada MT

Řada 100

Řada 110 a 150

Řada 200

Řada 300

Řada S

Řada FZ

Řada 400 Xena

Řada 400 Fox

Liaz - Madara

Nový FOX z Tedomu

Značení vozidel

 
 

ŠKODA 400 - XENA

První XenaTahač řady 400 Xena byl veřejnosti představen v roce 1996 na autosalonu v německém Hannoveru. Xena se měla se stát jak vlajkovou lodí automobilky, tak i její záchranou. Ale uspět na trhu bylo i pro kvalitní Xenu prakticky nemožné z jiných, dobře známých, důvodů.

U tahače Xena budí bezesporu největší pozornost kabina Škoda LIAZ SKL (Stavebnicová Konstrukce Liaz), která svými ladnými tvary jistě zaujme. Vývoj kabiny zajistila firma DCCS Engineering s.r.o. . Její konstrukce je tvořena prostorovým rámem hliníkových profilů, odlitků a velkoplošných sendvičových panelů. Kabina byla zkonstruována důsledně stavebnicovým systémem, který umožňoval bez velkých nákladů produkovat různé kabiny s proměnnou délkou, šířkou a tvarem podběhu. Navíc její sendvičové opláštění přináší dobré odhlučnění a mimořádnou životnost. Tu výrobce garantoval desetiletou zárukou. Kabina byla uchycena čtyřmi vzduchovými pružinami, což spolu s moderním, seřiditelným a odpruženým sedadlem zvýšilo pohodlí řidiče. Kabina je vybavena dvěma lůžky, s lamelovým roštem, Pristrojova deskaširokými 700mm a dlouhými 1970mm. Navíc byl v kabině i dostatek odkládacích prostor, například pod spodním lůžkem či nad čelním sklem. Vnitřní výška od podlahy je 2140 mm, od krytu motoru 1905 mm, což jsou velmi postačující a konkurenceschopné hodnoty. Pozice volantu je nastavitelná, elektropneumatická aretace se ovládá spínačem na přístrojové desce. Sklápění kabiny je ručně ovládaným kapalinovým zvedákem. Zajímavým a tehdy ojedinělým detailem, bylo kompletní zakrytování nástupních schůdků, které se odkrývaly společně s otevíráním dveří, podobně jako později představila Scania.

V roce 1996 byla sice Xena představena s motorem Liaz M1.2C, poté byl ale zvolen americký motor Detroit Diesel řady 60 (S 6067 GK 60), se kterým již měli kontruktéři Liazu zkušenosti od roku 1991 například i ze závodních tahačů. V USA je to jeden z nejprodávanějších motorů, ale o správnosti výběru tohoto motoru, zvláště z hlediska servisovatelnosti v Evropě by se ale dalo polemizovat. Vznětový přeplňovaný šestiválec o objemu 12,7 litru dává výkon 351 kW při 1800 ot/min (s funkcí Cruise Power), největší točivý moment 2101 Nm při 2100 ot/min. Motor má čtyři ventily na válec, vačkový hřídel v hlavě válců a vysokotlaké elektronické přímé vstřikování se sdruženými vstřikovači DDEC III. Splňuje normu EURO 2.

Společně s motorem je z USA i šestnáctistupňová plně synchronizovaná převodovka Eaton Fuller RTSO 17316A s řazením podle schematu H ve dvou řadách a tzv. "půlenými stupni".

Přední náprava Xeny byla osazena kotoučovými brzdami Knorr a byla vedena a odpružena podélnými parabolickými pery délky 1800mm. Na hnací nápravě Rockwell či Rába najdeme klasické bubnové brzdy. Náprava je odpružena čtyřmi vzduchovými vaky a přesně vedena trojúhelníkovým závěsem a podélnými tyčemi a stabilizátorem a byla standartně vybavena elektropneumatickou uzávěrkou diferenciálu. Přední náprava má velký úhel rejdu, což dává tahači stopový průměr otáčení 14m. Velice účinná je motorová brzda motoru Detroit Diesel systému Jake-Brake zkominovaná s brzdovým pedálem. Při jeho sešlápnutí se vždy aktivuje nejdříve motorová brzda. Prostřednictvím spínače na přístrojové desce lze účinnost motorové brzdy redukovat ve třech stupních, kdy se aktivují k brzdění buď dva, čtyři nebo všech šest válců. Svou účinností vyhovuje motorová brzda i přísným předpisům ADR o přepravě nebezpečných nákladů.

Základní cena tahače v roce 1999 byla cca 2,2 mil Kč. Což mohl být dobrý argument, zvláště pro nasazení zejména v České či Slovenské republice. Jednou z nevýhod vozu byl asi motor, sice špičkových parametrů, ale oproti svým Pripravena pro zapujceni do Holandskaevropským konkurentům vážící o cca 400kg více (váží 1300kg) a problémovou mohla být i otázka jeho servisu. Největší a zásadní chybou ale pro zájemce o Xenu byla otázka financování, kdy byli mnohokrát nuceni zaplatit za vozidlo předem, protože podnik neměl finance na zabezpečení výroby.

Technické údaje:
Délka ( mm ) : 6 040
Šířka ( mm ) : 2 550
Výška ( mm ) : 3 580
Výška točnice (rámu) : 1 150 (960) mm
Rozvor náprav ( mm ) : 3 550
Celková hmotnost vozidla ( kg ) : 18 000
Celková hmotnost vozidla technická ( kg ) : 19 000
Pohotovostní hmotnost ( kg ) : 7 880
Zatížení přední nápravy ( kg ): 7 100
Zatížení zadní nápravy ( kg ): 11 500
Pneumatiky : 295/80 R 22,5
Největší konstrukční rychlost : 121,2 km / hod
Maximální stoupavost soupravy: 52,33 %
Měrný výkon soupravy: 8,7 kW/t
Akumulátory : 2 x 12V, 170 Ah
Spouštěč : 24V, 7,7kW
Alternátor: 28V, 65A

Motor: Detroit Diesel Series 60 ( S6067 GK62)
Počet valců: 6
Vrtání / zdvih ( mm ) : 130 / 160
Objem: 12700 cm3
Výkon: 321 kW při 1800 ot/min ( při funkci Cruise Power krátkodobě až 351 kW )
Max. točivý moment: 2101 Nm při 1200 ot/min

Převodovka : Eaton RTSO 17 316A, rozsah převodů 17,4 (14,45 až 0,83).

Zadní náprava: Rockwell U 180E RSX6 nebo Rába A 013.41-3300 s hypoidná rozvodovkou, tuhá, hnací s uzávěrkou diferenciálu
Přední náprava: Škoda Liaz, tuhá, kovaný I profil, řídící, prolomená 120 mm.

 

Dodávky mobilních dílen do A do Z, profi nářadí pro dílnu, řemeslo a průmysl.
 

Kenworth T600A - filmová hvězda ze snímku Fontána pre Zuzanu II. Možnost pronájmu.

TRUCK-FORUM.cz

Diskuzní fórum pro všechny truckery, truckerky a příznivce užitkových vozidel všech typů a značek. Přijďte pokecat, těšíme se na Vás zde.

 

HOME

|

inzeráty

|

návštěvní kniha

|

kontakty

|

odkazy

Copyright © 2004 - 2017 www.LIAZ.cz, Developed by Libor Slavík - www.InternetoveStudio.cz, Datacho - Stahování dat z digitálního tachografu