Dne 6.ledna 2006 bylo oficiálně potvrzeno, e firma Tedom společně s Martinem Macíkem chystá obnovení výroby vozidel Liaz. Ji několik měsíců se mezi fandy Liazů ukalo o vzkřísení výroby. Tyto domněnky nabyly jetě reálnějích hodnot po tiskové konferenci dakarského týmu Martina Macíka koncem prosince roku 2005, kdy Macík zmínil, e plánuje s Tedomem zahájit výrobu nákladních vozidel. Nyní, kdy Martin Macík úspěně bojuje se svým Liazem o umístění v nejlepí desítce na dakarské rally, přilo z vedení firmy Tedom jasné vyjádření k jejich plánům.
Jak uvedl Vlastimil Vildman, ředitel divize Motory firmy Tedom, pro stránky www.liaz.cz : "Začínáme vyrábět vozidla podobné bývalým LIAZ 400 - Fox. To znamená, e v první fázi budeme vyrábět vozidla pro komunální techniku (sypače, popeláře, sklápěčky, speciální vozidla apod.). Chceme vyrábět vozy jak v naftovém tak i plynovém provedení s motory TEDOM. Výroba se začíná rozjídět v Jablonci v areálu TEDOM (bývalý LIAZ), zde se také předpokládá do budoucnosti výroba pro ČR a okolní země." Tedom a Martin Macík, jako společníci ve společném podniku, hodlají vyrobit nejdříve 2 - 4 vozy. "Pro výrobu vyuíváme zkueností z provozu vozidla v závodě Lisabon Dakar, které pilotuje Martin Macík a firma TEDOM, která připravila motor, je partnerem tohoto týmu." uvedl Vildman.
Automobilka Liaz, která před svým definitivním koncem vystřídala řadu jmen (koda-Liaz, koda, Truck-International, Sipox-Liaz apod.), vyrobila poslední vozidlo právě symbolicky pro tým Martina Macíka dne 1.9.2003. Bylo to asistenční vozidlo Liaz 111.154. Macík si tehdy ale dovezl do továrny vekeré díly a v Mnichově Hraditi bylo toto vozidlo prakticky pouze sestaveno. Poté Liaz opustili poslední zaměstnanci a brány Liazu se definitivně uzavřely.
Po automobilce, která v dobách své největí slávy zaměstnávala a 11000 lidí v deseti závodech, zůstalo jen několik meních společností. V areálu bývalé továrny v Mnichově Hraditi se montují stavební stroje Komatsu, v Liberci firma LAF vyrábí nápravy pro autobusy. V Jablonci nad Nisou i po konci Liazu jetě běela výroba motorů pod hlavičkou firmy JAMOT. 30.5.2003 TEDOM získal v drabě tuto motorárnu na výrobu spalovacích motorů LIAZ. Závod na výrobu motorů o rozloze 7,5 ha se tak stal součástí společnosti TEDOM s.r.o., a to jako samostatná divize pod názvem DIVIZE MOTORY.
Nyní, právě s Martinem Macíkem, který by rád pro přítí dakarskou rally připravil ji vůz nové generace, chce Macík s Tedomem s vozy typu Fox navázat na tradici Liazů. Veřme, e tyto vozy, které bohuel ji ale neponesou známé jméno Liaz, najdou i po letech své místo na trhu. To toti rychle obsadily zahraniční vozy. Necháme se překvapit, zda třeba ji na brněnském Autotecu si budeme moci "nové Liazy" prohlédnout.
Kenworth T600A - filmová hvězda ze snímku Fontána pre Zuzanu II. Možnost pronájmu.
TRUCK-FORUM.cz
DiskuznĂ fĂłrum pro vĹĄechny truckery, truckerky a pĹĂznivce uĹžitkovĂ˝ch vozidel vĹĄech typĹŻ a znaÄek. PĹijÄte pokecat, tÄĹĄĂme se na VĂĄĹĄ zde.
StahovĂĄnĂ tachografĹŻ a karet ĹidiÄĹŻ, software i hardware, vĹĄe co potĹebujete pro splnÄnĂ legislativy.