První africký autobus s pracovním označením A1-BUS byl postaven v roce 1988 s tím, že se tento vůz ověří v náročných podmínkách Rally des Pharaons. Podvozek vycházel beze změn z řady 111.154 (Liaz "Afrika"), kabina byla použita krátká dvoumístná. Vozidlo dostalo název podle hlavníhoexportního teritoria AFRIKABUS. První vůz byl postaven ve vČSAO v Lučenci, poté byla výroba předena do ČSAO v Praze s pobočným závodě ČSAO Čáslav, kde se vyráběl pod označením Liaz TR 16 či Liaz 151.809 Afrikabus.
Konstrukce nástavby vytvořené v Čáslavi připomíná tehdejší autobusy Karosa, ale byly použity pouze části boků a střechy. Celá nástavba byla uchycena na rám podvozku na šesti místech. Uprostřed napevno svorníky a v přední a zadní části silentbloky. Toto řešení ovšem by bylo postačující pro jízdu v méně náročném terénu, ale v tvrdých podmínkách jízdy v terénu se nástavba "utrhla".
U dalších vyrobených vozidel (v letech 1989 a 1990) byla nástavba lehce pozměněna. Jiné bylo uspořádání sedadel v interiéru pro 16 osob (dříve 18 míst), rozmístění bočních oken a přibyly též pneumaticky ovládané boční dveře zasahující až ke spodní hraně nástavby. V zadní části nástavby jsou prostory pro dvě náhradní kola a zavazadlový prostor. Celkem bylo vyrobeno asi 10 - 12 těchto vozidel. Momentálně víme jen o jediném funkčním voze. Některé vozy byly totiž přestaveny na klasické užitkové vozy např. na třístranný sklápěč.
Délka ( mm ) : 7 100
Šířka ( mm ) : 2 500
Výška po kabinu vozidla ( mm ) : 3 030
Celková výška nástavby( mm ) : 3 375
Světlost ( mm ) : 350
Brodivost ( mm ) : 800
Rozvor náprav ( mm ) : 3750
Celková hmotnost vozidla ( kg ) : 12000
Užitečná hmotnost ( kg ) : 2500
Pneumatiky : 14R 20
Stoupavost : 60 % (30°)
Max. rychlost : 108 km / hod
Výška rámu ( mm ): vpředu 1215 ; vzadu 1125
Převis vpředu , vzadu ( mm ): 1 465, 1980
Elektrická instalace ( V ) : 24
Nájezdový úhel vpředu : 30°
Nájezdový úhel vzadu : 25°
Motor typ: MŠ 640 F
Vrtaní / zdvih ( mm ) : 130 / 150
Objem motoru: 11 940 cm3
Max. výkon : 212 kW
Převodovka typ : Praga 10 P 80 s rozvodovkou PP100
Prední náprava Typ : Liaz - Madara, tuhá, řiditelná, hnací s uzávěrkou diferenciálu a redukcí v kolech
Zadní náprava Typ : Liaz - Madara, tuhá, hnací s uzávěrkou diferenciálu a redukcí v kolech
Převod náprav : 5,37