www.EuautoDily.CZ

HOME

Truck-Forum.cz

inzeráty

návštěvní kniha

kontakty

odkazy

110.830 6x2

18.21 AWS

Autobus 18.25 OB

Unifikovaná kabina

40.33 SC 8x4

24.33 XDA 6x6

Hasičský podvozek 6x4

29.33 D 6x4 - ADR

Liaz TSL - Tahač letadel

Liazy s motory MAN a DD

101.124 Tanzánec

Vojenská vozidla

Praga S5T

Odtahový speciál na podvozku 151.261

Zametače na podvozcích Liaz

Vozy s komponenty Liaz

Liaz 4x4 TPOD

Škoda 123.21 6x4

151.809 Afrikabus

Autobusy Emibus, Urbus a další

Vývoj kabiny řady 100

Vývoj kabiny řady 400

Vývoj Liazu 101.860 CAS 25K ( + 18.29 XA)

Tahač s kabinou Berliet

Elektromobil 01.02 XGJ

Spolupráce Liaz-Jelcz

 
 

Liazy s motory MAN a Detroit Diesel

Stále se zpřísňující legislativní předpisy pro Evropu, nejen z hlediska emisí škodlivin a hlučnosti vozidel, ale i výkonové hmotnosti jízdních souprav, jejich mezních rozměrů a dovolených nápravových tlaků, nutily počátkem 90.let všechny výrobce užitkových vozidel stále nákladnějším vývojem zdokonalovat a inovovat své výrobky.

Po rozpadu východních trhů se LIAZ dostal do tíživé ekonomické situace, takže výrobu vznětových řadových šestiválců řady M2 (vrtání 135mm, zdvih 160mm) prodal formou licence podniku Škoda Diesel (dříve ČKD, Naftové motory), a vývoj motorů M3 (vrtání 120mm, zdvih 140mm) byl zastaven. Pozornost jabloneckých konstruktérů se tak soustředila na zásadní inovaci existujících motorů řady M1. Vývoj těchto motorů, plnících normu EURO 1 platnou pro sériovou výrobu od 1.10.1993, byl však ukončen až na podzim roku 1992 a náběh do výroby byl plánován právě až v roce 1993. Liaz Mnichovo Hradiště tedy musel pro výrobu určenou na export už v předstihu zajistit vozidla plnící nové předpisy EHK a ES. Přitom chtěl také nabídnout všem svým zákazníkům výkonnější a dynamičtější verze svých vozidel, plnící mimojiné i požadavek vyhlášky na výkon motoru vozidel určených pro mezinárodní kamionovou dopravu. Požadavek minimálního měrného výkonu 5,9 kW / 1000 kg hmotnosti soupravy tehdy při hmotnosti soupravy 40,8 t vyžadovalo motor o výkonu nejméně 242 kW.

MOTORY MAN
Elegantní, rychlé a poměrně snadné řešení, které bylo představeno na podzim roku 1992 a které bere ohledy i na požadavek kvalitní servisní sítě, spočívalo v montáži pohonné jednotky složené z těchto osvědčených skupin: z motoru MAN D2866 LF09 o výkonu 309kW (objem 11960 ccm), včetně úplného příslušenství, tedy i s plnícím, výfukovým a chladícím systémem, spojky Fichtel & Sachs průměru 430 mm s tažným vypínáním, 12° převodovky Eaton Twin Splitter TS 12612A, spojovacího hřídele GWB s přírubami vybavenými křížovým drážkováním a jednostupňové zadní nápravy Eaton s převodem 3,36. Možnost převzetí motoru s kompletní homologací pro všechny státy Evropy přitom významně zkrátila dobu vývoje a přípravy motoru.

Další předností motoru MAN byla bohatě dimenzovaná chladící soustava s chladičem firmy Längerer - Reich vyhovující s rezervou i pro nejtěžší provozní podmínky. Tento vznětový čtyřdobý řadový šestiválcem s dvouventilovým rozvodem OHV a přímým vstřikem paliva je přeplňován turbodmychadlem KKK. Nová pohonná jednotka si vyžádala samozřejmě i rekonstrukci uložení do rámu, nové spojení s podvozkem a některé další úpravy týkající se řazení, budky atd. Všechny úpravy však byly řešeny tak, aby zůstala zachována co největší unifikace. Jak i pro motory Detroit Diesel, či připravované motory řady M1.2C.

MOTORY DETROIT DIESEL
Druhou alternativní pohonnou jednotkou, představenou už v roce 1991, je konstrukčně zajímavý motor Detroit Diesel S 60.67 GU 60 (12700 ccm, 272kW), s dvanáctistupňovou převodovkou Eaton TS 15612A, spojovacího hřídele a jednostupňové zadní nápravy Eaton s převodem 3,08. Motor Detroit Diesel byl dodáván pouze se základním příslušenstvím, takže musel být dokompletován dalším dováženým příslušenstvím. Chladič motoru i chladič plnícího vzduchu byly rovněž od firmy Längerer - Reich, pneumaticky ovládaná spojka ventilátoru a teplotním čidlem chladící kapaliny od firmy Horton a tlumič výfuku Eberspächer. Vedle účinného tlumiče výfuku přispělo k dodržení limitu vnější hlučnosti vozidla i plné zakrytování motoru. Na řešení právě nízké hlučnosti se podílela i společnost Steyr. Motor Detroit Diesel plnil normu Euro 1 a výrobce zaručil i splnění norem Euro 2, které vstoupily v platnost v roce 1996.

Svou konstrukcí se Detroit Diesel značně odlišoval od evropských konkurentů. Tento vznětový čtyřdobý kapalinou chlazený řadový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem Garret Airesearch TMF 51, má čtyřventilový rozvod OHC. Ke konstrukčním zajímavostem dle patří zejména elektronické řízení sdružených vstřikovacích jednotek, extrémně účinná filtrace a chlazení motorového oleje, čistič chladící kapaliny a zejména v Evropě tehdy prakticky neznámá motorová brda JakeBrake firmy Jakobs. Elektronicky řízené mechanicko-hydraulické zařízení umožňuje podle potřeby řídit otvírání výfukových ventilů v režimu brzdění motorem. Stlačený vzduch je z válců odpuštěn tak, že neruší svou expanzí brzdící účinek motoru. Její účinnost lze volit ve třech stupních tak, že jsou ovládány ventily buď dvou, čtyř či všech šesti válců.

Zajímavostí motoru Detroit Diesel je i možnost krátkodobého zvýšení výkonu a kroutícího momentu pomocí funkce Cruise Control, zvláště ve spojení s tempomatem. Poměrně jednoduchá montáž tohoto zařízení je dána použitím právě elektronického řízení vstřikovací soustavy bez přímého mechanického spojení s plynovým pedálem.

Všechny tahače dodávané s těmito zahraničními motory měly budky s novým čtyřbodovým uložením na pružných pryžokovových pouzdrech - silentblocích, z nichž zadní dvojice byla doplněna teleskopickými kapalinovými tlumiči kmitů. Pro export se používaly zpětná zrcátka Mekra, nezávislé topení Eberspächer či Webasto a pneumaticky odpružené sedadla Isri či Möve se samonavíjecími bezpečnostními pásy uchycenými k jejich konstrukci. Další novinkou byla skříňka na nářadí upevněné na rámu mimo sklopnou část budky v prostoru podběhu.

Pro zajímavost ještě cenové relace uvedených vozů října 1992.
Tahač Liaz v sériovém provedení s motorem MŠ 640 F : 1 040 000 Kčs
Tahač Liaz 18.42 TBV Man : 1 940 000 Kčs
Tahač Liaz 18.37 TBV Detroit Diesel : 1 955 000 Kčs

 

 

Dodávky mobilních dílen do A do Z, profi nářadí pro dílnu, řemeslo a průmysl.
 

Kenworth T600A - filmová hvězda ze snímku Fontána pre Zuzanu II. Možnost pronájmu.

TRUCK-FORUM.cz

Diskuzní fórum pro všechny truckery, truckerky a příznivce užitkových vozidel všech typů a značek. Přijďte pokecat, těšíme se na Vás zde.

 

HOME

|

inzeráty

|

návštěvní kniha

|

kontakty

|

odkazy

Copyright © 2004 - 2017 www.LIAZ.cz, Developed by Libor Slavík - www.InternetoveStudio.cz, Datacho - Stahování dat z digitálního tachografu