Jedním z mnoha zajímavých vozidel, které se nedočkalo sériové výroby, je určitě i Liaz 18.21 XA AWS. Původní označení vozidla bylo Liaz 251.851 AWS. Postupně jak Liaz přecházel na označování vozidel třístovkové řady, tak i tento podvozek změnil označení na Liaz 18.21 XA AWS (= zkratka z anglického označení systému řízení všech kol All Wheel Steering).
Jedná se o speciální autojeřáb, u Liazu s dost nezvyklou předsunutou kabinou před přední nápravou a zajímavým řešenímřízení přední a zadní nápravy. Zadní náprava je totiž hydrostaticky řiditelná, ovládaná elektronickým systémem Retronic italské výroby (senzor polohy přední a zadní nápravy se vyhodnocuje v elektronické centrále a dává pokyn hydraulickému systému ovládajícímu řízení zadní nápravy). To umožňuje vozidlu dobré jízdní vlastnosti, zlepšené manévrovací vlastnosti a zároveň pohon náprav 4x4 dává vozidlu možnost využití i v terénu. Při nízké rychlosti umožňuje plynule měnit převod natáčení předních a zadních kol v tomto rozsahu:
A) jízda po silnici s řízením pouze předních kol a zaaretovaným řízením zadních kol
B) krabí chod - natočení předních i zadních kol ve stejném směru
C) minimální průměr otáčení - natočení zadních kol v opačném směru než u kol předních.
Nástavba jeřábu o nosnosti 10t je od firmy ČKD Slaný, která pro toto vozidlo postavila i rám podvozku. Ostatní skupiny podvozku (kabina, nádrž, nápravy a další) jsou použité ze sériově vyráběných nákladních vozidel Liaz. Motor byl za kabinou a s převodovkou spojen 30cm dlouhým kardanem. Chladič vpředu byl nakloněn o 45 stupňů , vrtule chlazení s pohohem olejem, jako v autobusech Karosa. Převodovka byla desetistupňová Praga, plně synchronizovaná. Zadní originální řiditelná náprava ovládaná elektrickým pohonem.
Dle zaměstanců výrobce ze Slaného byly vyrobeny dva kusy. Jedno vozidlo při transportu do Maďarska za svým zákazníkem bylo havarováno. Při defektu pneumatiky 18/22,5 se jeřáb ošklivě převrátil a došlo k značnému poškození kabiny. Prodej se tehdy už neuskutečnil a zákazník dostal jiný typ jeřábu. Vozidlo skončilo ve šrotě a zbyly z něj pouze nápravy, převodovka a motor, druhé vozidlo by mělo být ještě v provozu v Praze.
Sériová výroba nebyla realizovaná.
Technické údaje vozidla :
Délka ( mm ) : 9125 s nástavbou
Šířka ( mm ) : 2 500
Výška ( mm ) : 3 700 ( s nástavbou, nezatížený )
Světlost ( mm ) : 320
Brodivost ( mm ) : 800
Výstupnost ( mm ) : 300
Rozvor náprav (mm):3880
Celková hmotnost vozidla ( kg ) : 17800
Pneumatiky : 18R 22,5
Převis vpředu , vzadu ( mm ): 2400, 550
Elektrická instalace ( V ) : 24
Nájezdový úhel vpředu , vzadu : 22° , 22°
Motor typ: M 1.2C ML 636 M
Počet válců : 6
Vrtání / zdvih ( mm ) : 130 / 150
Objem motoru: 11 940 cm3
Max. výkon : 155 kW
Max. kroutící moment: 920 Nm (při 1300 min-1 )
Převodovka : Praga 10 PS 80.97
Přední náprava : Liaz Madara, tuhá, řiditelná, hnací s uzávěrkou diferenciálu a redukcí v kolech
Zadní náprava : Liaz Madara, tuhá, řiditelná, hnací s uzávěrkou diferenciálu a redukcí v kolech