www.EuautoDily.CZ

HOME

Truck-Forum.cz

inzeráty

návštěvní kniha

kontakty

odkazy

110.830 6x2

18.21 AWS

Autobus 18.25 OB

Unifikovaná kabina

40.33 SC 8x4

24.33 XDA 6x6

Hasičský podvozek 6x4

29.33 D 6x4 - ADR

Liaz TSL - Tahač letadel

Liazy s motory MAN a DD

101.124 Tanzánec

Vojenská vozidla

Praga S5T

Odtahový speciál na podvozku 151.261

Zametače na podvozcích Liaz

Vozy s komponenty Liaz

Liaz 4x4 TPOD

Škoda 123.21 6x4

151.809 Afrikabus

Autobusy Emibus, Urbus a další

Vývoj kabiny řady 100

Vývoj kabiny řady 400

Vývoj Liazu 101.860 CAS 25K ( + 18.29 XA)

Tahač s kabinou Berliet

Elektromobil 01.02 XGJ

Spolupráce Liaz-Jelcz

 
 

Unifikovaná kabina Liaz - Tatra - BAZ

Myšlenka společné kabiny pro největší výrobce nákladních automobilů Tatra, Liaz a Avia byla obnovena roce 1976 v inženýrském podniku PIKAZ, který byl součástí sdružení automobilového průmyslu ČAZ. Motivem bylo shromáždění výroby pro vyšší efektivitu (cca 40 tisíc kabin ročně).

Řízením projektu unifikované kabiny byl pověřen PIKAZ. Společně se zástupci Tatry a Liazu (Avia od projektu odstoupila) bylo v roce 1978 vypracováno zadání,které určilo počet variant ve dvou šířkách s různou délkou (+ kapotová varianta kabiny pro Tatru) s výrobní pracností 20 Nh. Pro vysokou kabinu tehdy ještě nebylo zadání.

Po schválení zadání byla vytvořena společná konstrukční skupina, která vypracovala projekt a za spoluúčasti designéra z Tatry byla zhotovena maketa v měřítku 1:1. Při zpracování detailní dokumentace pracovali současně technologové (externisté z AZNP p.Somer a ing.Kejval st.) na lisovacích nástrojích, na technologii skladby a svařování. U trambusových budek bylo unifikováno 90% dílů,vzhledem k jinému motoru byl rozdílný hlavně rošt kabiny. Byla unifikována i výbava kabiny. Práce na projektu byly několikrát přerušeny, (například Tatra T162Tatra zvažovala i použití kabin DAF. To bylo ale po terénních zkouškách zamítnuto pro malou tuhost kabin). Později se projektu zůčastnily BAZ Bratislava. Spolupráce pokračovala i ve výrobě prototypů, které byly podrobeny testům životnosti a pevnosti dle předpisů EHK.

Zatímco v Tatře vyrobili několik kusů těchto kabin a namontovali je na svá vozidla (jeden funkční prototyp s trambusovou a možná až tři různá vozidla s kapotovou kabinou), v Liazu dokompletovali jedinou kabinu již v době, kdy bylo jasné, že se nikdy nedostane do výroby. Kabina byla namontována na podvozek sklápěče řady 150 pro zkoušky podvozkových dílů, brzd apod. V roce 1993 pak bylo vozidlo uvedeno do řádného provozu a dodnes ho můžete potkat v Mladé Boleslavi, kde slouží jako vozidlo autoškoly.Jediný Liaz s unifikovanou kabinou

Za spolupráci při vytváření článku velice děkuji p. Dragonovi.


Dodávky mobilních dílen do A do Z, profi nářadí pro dílnu, řemeslo a průmysl.
 

Kenworth T600A - filmová hvězda ze snímku Fontána pre Zuzanu II. Možnost pronájmu.

TRUCK-FORUM.cz

Diskuzní fórum pro všechny truckery, truckerky a příznivce užitkových vozidel všech typů a značek. Přijďte pokecat, těšíme se na Vás zde.

 

HOME

|

inzeráty

|

návštěvní kniha

|

kontakty

|

odkazy

Copyright © 2004 - 2017 www.LIAZ.cz, Developed by Libor Slavík - www.InternetoveStudio.cz, Datacho - Stahování dat z digitálního tachografu