www.EuautoDily.CZ

HOME

Truck-Forum.cz

inzeráty

návštěvní kniha

kontakty

odkazy

110.830 6x2

18.21 AWS

Autobus 18.25 OB

Unifikovaná kabina

40.33 SC 8x4

24.33 XDA 6x6

Hasičský podvozek 6x4

29.33 D 6x4 - ADR

Liaz TSL - Tahač letadel

Liazy s motory MAN a DD

101.124 Tanzánec

Vojenská vozidla

Praga S5T

Odtahový speciál na podvozku 151.261

Zametače na podvozcích Liaz

Vozy s komponenty Liaz

Liaz 4x4 TPOD

Škoda 123.21 6x4

151.809 Afrikabus

Autobusy Emibus, Urbus a další

Vývoj kabiny řady 100

Vývoj kabiny řady 400

Vývoj Liazu 101.860 CAS 25K ( + 18.29 XA)

Tahač s kabinou Berliet

Elektromobil 01.02 XGJ

Spolupráce Liaz-Jelcz

 
 

Sklápěč Škoda - Liaz 123.21 6x4

V polovině 70.let se v Liazu již pilně pracovalo na vývoji nové řady 100, která měla nahradit ve výrobním programu starší řadu RT. Kromě klasických čistě silničních vozidel se znakem náprav 4x2 byly vyvinuty i varianty třínápravové. Dle politických směrnic o rozdělení jednotlivých segmentů výroby vozidel v rámci RVHP sice tyto vozy spadaly spíše do produkce kopřivnické Tatry, i přesto byla v Liazu vyvinuta i tato varianta sklápěče 6x4 s možností částečného nasazení v terénu.

Detail pružení zadních nápravNa první pohled na vozidle zaujme hlavně kabina, která byla vlastně první verzí kabiny řady 100. Byla nesklopná, přístup k motoru byl umožněn po odklopení krytu motoru v kabině v části dvousedačky spolujezdců. Střecha kabiny začínala ihned s okapovými žlábky, později byla kabina řady 100 v těchto místech ještě zvýšena.

V prakticky novém rámu vozidla, který již vycházel ze řady 100 byl umístěn šikmý motor typu MŠ 638 společně s převodovkou Praga 10P80.

Rozvor náprav byl 3100+1300mm. Jednou z nejzajímavějších částí vozidla bylo odpružení zadní dvojice náprav. Každá náprava totiž měla své vlastní listové pero, narozdíl od pozdějších koncepcí s centrálně umístěným listovým perem pro obě nápravy.

V tomto případě bylo listové pero pevně uchyceno v držáku před první zadní nápravou, ve středu své délky byla přichycena nápravnice. Druhý konec pera byl spojen přes otočné vahadlo s listovým perem druhé zadní nápravy k zajištění rovnoměrného zatížení obou náprav.

Jízdní zkouškyToto odpružení se ale v kombinaci se sklápěcí nástavbou neosvědčilo. Charakteristika tlumení a pérování neodpovídala potřebám vysokého těžiště a provozu v terénu, též nedostatečným příčným vedením náprav. Proto byly na vozidle provedeny laboratorní a jízdní zkoušky, včetně tensometrického měření namáhání rámu, které dokázalo nevhodnost tohoto řešení.

Z tohoto důvodu bylo upuštěno od dalšího vývoje sklápěče 6x4 s výše uvedeným zavěšením zadních náprav. Další vozidla v provedení 6x4, 6x6 a 8x4 byla opatřena tandemovými nápravami s odpružením prostřednictvím otočně uloženými centrálními pery. Vedení náprav je tu zajištěno v podélném a příčném směru rozpěrnými tyčemi, které rovněž zachycují brzdný moment.

Výše uvedené vozidlo s označením 123.21 (první dvě číslice značí přibližnou užitečnou hmotnost 12tun) bylo v této variantě vyrobeno pouze jediné. Bohužel se ale nedochovalo, jeho komponenty byly použity na jiná vozidla.

- David Fejgl -

 

Fotogalerie tohoto vozidla ZDE

 

Dodávky mobilních dílen do A do Z, profi nářadí pro dílnu, řemeslo a průmysl.
 

Kenworth T600A - filmová hvězda ze snímku Fontána pre Zuzanu II. Možnost pronájmu.

TRUCK-FORUM.cz

Diskuzní fórum pro všechny truckery, truckerky a příznivce užitkových vozidel všech typů a značek. Přijďte pokecat, těšíme se na Vás zde.

 
   

HOME

|

inzeráty

|

návštěvní kniha

|

kontakty

|

odkazy

Copyright © 2004 - 2017 www.LIAZ.cz, Developed by Libor Slavík - www.InternetoveStudio.cz, Datacho - Stahování dat z digitálního tachografu