www.EuautoDily.CZ

HOME

Truck-Forum.cz

inzeráty

návštěvní kniha

kontakty

odkazy

110.830 6x2

18.21 AWS

Autobus 18.25 OB

Unifikovaná kabina

40.33 SC 8x4

24.33 XDA 6x6

HasiÄŤskĂ˝ podvozek 6x4

29.33 D 6x4 - ADR

Liaz TSL - TahaÄŤ letadel

Liazy s motory MAN a DD

101.124 Tanzánec

Vojenská vozidla

Praga S5T

Odtahový speciál na podvozku 151.261

ZametaÄŤe na podvozcĂ­ch Liaz

Vozy s komponenty Liaz

Liaz 4x4 TPOD

Ĺ koda 123.21 6x4

151.809 Afrikabus

Autobusy Emibus, Urbus a další

Vývoj kabiny řady 100

Vývoj kabiny řady 400

Vývoj Liazu 101.860 CAS 25K ( + 18.29 XA)

TahaÄŤ s kabinou Berliet

Elektromobil 01.02 XGJ

Spolupráce Liaz-Jelcz

 
 

V Jablonci se budou vyrábět auta. Ve městě začnou vyrábět nákladní vozy Fox. Automobilka naváže na slavnou značku Liaz.

Jablonec nad Nisou - Na českých i zahraničních silnicích se mají znovu objevit nákladní automobily vyrobené v Jablonci nad Nisou. V bývalém areálu Liazu se na jejich vzkříšení chystá nový společný podnik založený firmou Tedom a podnikatelem a závodníkem Martinem Macíkem. "Stavíme čtyři první prototypy, které chceme představit na jarním autosalonu Autotec v Brně," řekl Macík. V novém podniku mají mít obě strany stejný, padesátiprocentní podíl.

V Jablonci se mají vyrábět kompletně užitkové nákladní vozy. Nikoliv pod značkou Liaz či Škoda, jako v minulosti, ale jako Fox. Tak se jmenoval i jeden z modelů, který v Jablonci ještě v bývalém Liazu vyvinuli. Výroba nákladních aut Liaz skončila definitivně v roce 2003. "Jsou to podobná vozidla, jako byly Foxy. Jsou to auta pro komunální techniku, například sypače nebo sklápěčky," uvedl ředitel firmy Tedom Vlastimil Vildman.

Podnik nepočítá s tím, že by se vrátil k dlouholeté značce Liaz. "Vlastní jí někdo jiný, my ale máme dokumentaci na auta," vysvětlil Macík. Podle výpisu z Úřadu průmyslového vlastnictví patří společnosti AP Trust, která je součástí skupiny Appian Group.

Po českých silnicí stále jezdí ještě tisíce starých liazek. Martin Macík se s upraveným vozem z roku 1989 zúčastnil již čtyřikrát slavné rallye do Dakaru, v letošním roce skončil jedenáctý. "Je to velký úspěch," hodnotí David Fejgl, autor internetových stránek sdružujících fanoušky značky Liaz www.liaz.cz. Server o připravovaném rozjezdu výroby informoval jako první. „Nečekali jsme to, rozjet něco takového je velmi těžké,“ podotkl Fejgl.

Lidé z oboru se shodují, že největší šanci mají především speciální užitkové vozy. „Tahače nejsou příliš reálné. Konkurence je velmi vysoká, dopravci jsou tlačeni k tomu, aby používali osvědčené značky,“ vysvětlil Fejgl. Nový podnik ani nepočítá s tím, že by tahače vyráběl. „Nemáme to v plánu,“ potvrdil Vildman. V devadesátých letech vyjel Liaz s novým ambiciózním modelem Xena, nepodařilo se mu však s ním na trhu prosadit. Podle ředitele Svazu automobilového průmyslu Antonína Šípka má šanci na trhu uspět především výrobce, který bude levnější, než konkurence. „Je dost zákazníků, pro které je rozhodující cena. Dobře to ukázal zájem o Dacii Logan,“ řekl Šípek. „Domnívám se, že aby podnik ekonomicky vyšel, měl by vyrábět nejméně patnáct set vozů ročně,“ podotkl Šípek.

Nová auta by mohla odebírat například silničáři. „Přivítáme univerzální stroj, který bude levnější a nezničitelný. Zkušenosti s českými auty z devadesátých let jsme ale neměli nejlepší,“ podotkl ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Petr Erban. Silničáři mají ve svém parku stále vozy značky Liaz ze sedmdesátých let.

V Jablonci počítají s tím, že do aut budou montovat dieselové a plynové motory. Ty se již v Jablonci vyrábí. „Plynovým motorům se dlouhodobě věnujeme, chystáme v Třebíči nový závod na výrobu autobusů na zemní plyn, v Jablonci budeme montovat kompletně nákladní auta“ podotkl Vildman. Zkušební verze autobusu už jezdí například v liberecké městské hromadné dopravě.

Vývojáři chtějí použít při konstrukci auta i zkušenosti ze závodů do Dakaru. „Závod jezdíme i jako propagaci našeho budoucího vozu,“ dodal Macík. Ten je i majitelem zatím posledního vyrobeného auta Liaz ze září roku 2003.

Liaz, který dostal jméno ze zkratky Liberecké automobilové závody, patří k legendám českého automobilového průmyslu minulého století. V době své největší slávy v deseti závodech po celé republice zaměstnával jedenáct tisíc lidí a ročně vyrobila přes třináct tisíc aut. Některé areály zcela osiřely, jiné jsou využity pro jinou produkci. Doposud se vyrábí v Liberci, Jablonci a Mnichově Hradišti. V Liberci firma L.A.F. dělá nápravy pro autobusy, v Mnichově Hradišti se montují stavební stroje Komatsu.

Jablonecký závod koupila na konci května roku 2003 třebíčská společnost Tedom. Ta tu pokračuje ve výrobě motorů, jak klasických spalovacích, tak plynových. „Máme kolem dvou set zaměstnanců,“ upřesnil ředitel Vlastimil Vildman. Pokud začne sériová výroba, podnik podle něj přijme další zaměstnance. Kolik, to zatím neupřesnil.

Výroba nákladních aut Liaz šla prudce dolů na začátku devadesátých let. Podnik prošel kupónovou privatizaci, na rozdíl například od automobilky Škoda Auto nezískal silného strategického partnera, měnil neustále svého majitele a snižoval objem výroby. Skomírající koncern přejmenovaný na Truck International nezachránil ani vstup Škody Plzeň. Podnik se dostal následně do konkursu. Stejně dopadlo i působení slovenského milionáře Jozefa Majského v mnichovohradišťském závodě.

Jan Sůra

MF Dnes, vydání pro Liberecký kraj, 20.1.2006.

 

 

Dodávky mobilních dílen do A do Z, profi nářadí pro dílnu, řemeslo a průmysl.
 

Kenworth T600A - filmová hvězda ze snímku Fontána pre Zuzanu II. Možnost pronájmu.

TRUCK-FORUM.cz

Diskuzní fórum pro všechny truckery, truckerky a příznivce užitkových vozidel všech typů a značek. Přijďte pokecat, těšíme se na Vás zde.

 

HOME

|

inzeráty

|

návštěvní kniha

|

kontakty

|

odkazy

Copyright © 2004 - 2017 www.LIAZ.cz, Developed by Libor SlavĂ­k - www.InternetoveStudio.cz, Datacho - StahovánĂ­ dat z digitálnĂ­ho tachografu