Loni před startem Rallye Dakar naznačil český reprezentant
v kategorii kamionů Martin Macík, že společně s partnerskou
firmou Tedom chystají návrat nákladních vozů české
značky na tuzemský, případně i evropský trh. Nešlo o planá
slova a projekt na obnovu automobilů Fox se začíná realizovat.
Na nové společnosti, která by měla nést název
Tedom Truck, by se měly podílet obě zmiňované strany.
Původně se zdálo, že jde o obnovení
značky Liaz, ale v této chvíli je jasné, že jde
o znovuvzkříšení nákladních vozů Fox. Sice
technika vychází z Liazu, ale tato značka
bude na vozidle chybět. „Liaz vlastní někdo
jiný, my ale máme dokumentaci a homologace
na auta, a to hlavně k foxu,“ objasnil
Martin Macík. Vlastnictví Liazu patří společnosti
AP Trust, jež je součástí skupiny
Appian Group.
„Všichni nad liazkami ohrnují nos, ale
ukažte mi nějakou novou. Po republice
jich sice jezdí asi třicet tisíc, ale nejnovější
kusy jsou tady už deset let a já chci vidět,
jak po takové době budou vypadat vozy
renomovaných zahraničních značek. A když
si koupíte jejich starší model za půldruhého
či dva miliony, tak do toho v budoucnu
nasypete ohromné peníze. Lidi, kteří mají
foxe, si vůz velice pochvalují. Například
jeden z majitelů s tím jezdí pět let a nesáhl
na to. Jen to umyje, to je všechno,“
konstatoval Macík. „Naše filozofie je jasná,
chceme konkurovat cenou a jednoduchostí
údržby,“dodal.
Vozy se budou vyrábět v Jablonci nad
Nisou, kde firma Tedom v květnu 2003
v dražbě získala bývalou motorárnu Liazu.
Dnes zde pokračuje ve výrobě spalovacích
a plynových agregátů (TEDOM M1.2C
M640 FNG 4 s elektronicky řízeným vefukováním
zemního plynu k jednotlivým sacím
ventilům) a má kolem dvou set zaměstnanců.
„Jde svým způsobem o navázání
na tradici liazky, ale už jen pod značkou
Fox. Nejde o nějakou melancholii, ta nás
neuživí. Chceme vyrábět kvalitní auta,“
pokračoval Macík. „Předesílám, že nejsem
šéfem projektu, spíše v tom figuruji
myšlenkově. Ten nápad jsme zrealizovali
s panem Vlastimilem Vildmanem, ředitelem
divize Motory firmy Tedom. Pracujeme na
vzniku nové společnosti Tedom Truck, která by měla pokračovat ve výrobě vozů Fox,“
odhalil záměr Martin Macík. „Máme to rozdělené.
Já budu mít na starosti technickou
dokumentaci a vývoj, pan Vildman výrobu.
Chceme uspět nejen na českém trhu, ale
rádi bychom vstoupili i na africké teritorium,
do Jižní Ameriky a také na ruský trh,
kde má Tedom velkou sílu. Ovšem to je naše
přání a třeba se za rok sejdeme s tím, že se
nám to někde brzdí. Ale věříme tomu.“
Slavná česká automobilka Liaz, která
v dobách svého největšího rozkvětu zaměstnávala
až 11 tisíc lidí v deseti závodech
po celé republice a ročně vyrobila přes
třináct tisíc aut, ohlásila definitivní konec
v roce 2003 a poslední vozidlo vyrobila
právě pro Martina Macíka, asistenční vůz
pro Rallye Dakar. Iniciátoři obnovení značky
Fox mají zcela jasno, do jakého segmentu
chtějí vstoupit. „Zaměříme se jednoznačně
na komunální služby, protože speciální auto
pro komunální služby tady není. Na trhu
jsou auta, které se různě dávají dohromady.
My chceme jasně účelový vůz pro jednoduché
použití. Postavili jsme dvě auta, je to
odzkoušené a funguje to. V nákladech, co
se týká provozu, nám to vychází řádově
o třetinu méně než renaulty, mercedesy
a další silné zahraniční značky. Poruchovost
je minimální, což je dáno tím, že auto je
jednoduché. S tím je spojená i nenáročná
údržba. Navíc ta auta jezdí za nějakých 33
litrů nafty na 100 kilometrů proti nějakým
60 litrům ostatních značek. Myslím, že
s námi bude mít konkurence problém,“ je
optimisticky naladěn Macík.
Nově vznikající společnost dnes vlastní
veškeré homologace na modelové řady
100, 200, 300, 400 značky Fox, ale i dalších
modelů Liaz. Soustředit se bude zejména
na čtyřstovkovou řadu foxu. „Jsme prakticky
pokračovatelem výrobce, my dnes
povolujeme veškeré přestavby, úpravy na
tyto modely. Musí se na nás obrátit“ podotkl
Macík.
Nová společnost chce rozjet dva výrobní
programy – s plynovými a dieselovými
motory.
„V plynových motorech to funguje, Tedom
má dnes jeden z mála motorů v Evropě,
který je odzkoušený, funkční a finančně
dostupný,“ pochvaloval si Macík. „Plynovým
motorům se dlouhodobě věnujeme,
chystáme v Třebíči nový závod na výrobu
autobusů na zemní plyn, v Jablonci budeme
vyrábět kompletní nákladní auta značky
Fox,“ potvrdil ředitel divize Motory Vlastimil
Vildman. „Na tom bychom měli postavit
veškerou komunální techniku, hlavně popeláře. Máme spočítáno, že průměrně
najezdí 170 až 300 kilometrů denně,
dojezd auta by měl být 470 až 500 kilometrů.
Takže by to mělo stačit i pro
pražský provoz. V naftovém programu
chceme vyrábět sypače, malé sklápěčky
a speciální vozidla. Věřím, že když se
nám to podaří zvládnout marketingově,
tak se na stavbách prosadíme. Výhodou
bude podstatně nižší váha vozu, takže
se na něj bude možné více naložit.“
Nový fox by měl být, jak se v automobilové
hantýrce říká, „blbuvzdorný“,
tedy, že by si majitelé teoreticky
mohli provést opravy v jakékoliv dílně.
Ovšem s tímto postupem pan Macík
nesouhlasí. „To by nám mohlo dělat
špatné jméno. Víme o firmách, které
jsou ochotny udělat generálku motoru
za 60 tisíc a přitom my přesně víme, že
se to nedá zvládnout pod 160 tisíc korun,
protože ty díly prakticky vyrábíme
my. Pak takový vůz odjede 20 tisíc kilometrů
a rozsype se to. Tak tahle cesta
ne. Bude to jednoznačně řešené z naší
strany. Kdekdo to umí, takže tyto lidi
budeme najímat, budeme jim k tomu
dávat manuál a strategii, ale nechceme,
aby to někdo dělal v garáži. I když víme,
že tomu až tak nedokážeme zabránit.
Ovšem plynový či dieselový motor na
koleni zase hned tak někdo neudělá.“
Podle Martina Macíka nelze očekávat
nějakou monstrózní sériovou výrobu,
běžící výrobní linky. „My chceme
být umístiteli na trhu, tedy malosériově
montovat vozy u nás, malosériově v jiných
zemích. I za předpokladu, že to
tam nebude úplně naše. Chceme koordinovat
komponenty. Jednání probíhají
a snažíme se postupně naší vizi tvořit.“
Společnost Tedom Truck by ráda své
modely představila na červnovém Autotecu
v Brně. Jednat by se mělo o čtyři
typy. „Chtěli bychom ukázat sklápěčku,
zametací vůz a z toho prodloužením
rozvoru vychází valník společně s popeláři.
Určitě plánujeme také představit
auta s plynovým motorem. Co se týká
dieselových motorů, chceme jít cestou
Euro 4, v plynu Euro 5.“
Nové společnosti a jejím obchodním
záměrům určitě přijdou bezesporu vhod
Macíkovy zkušenosti z Rallye Dakar.
„Tak to je jasné, nápravy jsou jednoznačné,
odzkoušené je šasi, takže víme,
co si od toho můžeme slibovat,“ potvrdil
letos jedenáctý pilot v cíli v kategorii
kamionů. Pochopitelně už myslí na další ročník. Absolvoval poslední čtyři Rallye
Dakar s upraveným vozem Liaz z roku 1989
a následující dakarský maratón by už chtěl
odjet se značkou Fox. „Ono to auto vlastně
bude velice podobné. Kdybychom letos dali
na vůz kabinu z foxu, která je celohliníková,
tak to by byl vůz, se kterým chceme jet v roce
2007. Nemáme ambice být mezi prvními
třemi, letošní umístění bylo asi to, na co
máme. Chceme tam smysluplně odzkoušet
motor a propojení s převodovkami, pružícími
jednotkami, zkrátka odzkoušet techniku
v extrémních podmínkách.“ Ovšem aby
mohl Macík na start příštího ročníku Rallye
Dakar nastoupit, musí firma splnit podmínku
sériové výroby 15 aut. „To by neměl být
problém. Ovšem nové auto musíme doplnit
o homologaci, protože tam bude třeba jiný
motor, jiná převodovka. Na základě toho
pak postavíme závodní auto.“
Jak říkají obě strany, na řadě jsou první
velké kroky, veřejnost si bude muset na
nové vozy Fox ještě chvilku počkat. „Upřímně
říkám, že až se spolu sejdeme v září, tak
už budeme mluvit hodně konkrétně, svezeme
se s tím. Teď toho ještě nemůžeme
moc ukázat, ale tvrdě na tom pracujeme,“
zakončil Martin Macík.
Kenworth T600A - filmová hvězda ze snímku Fontána pre Zuzanu II. Možnost pronájmu.
TRUCK-FORUM.cz
DiskuznĂ fĂłrum pro všechny truckery, truckerky a pĹ™Ăznivce uĹľitkovĂ˝ch vozidel všech typĹŻ a znaÄŤek. PĹ™ijÄŹte pokecat, těšĂme se na Váš zde.
Stahovánà tachografů a karet řidičů, software i hardware, vše co potřebujete pro splněnà legislativy.