HOME

Truck-Forum.cz

inzeráty

návštěvní kniha

kontakty

odkazy

110.830 6x2

18.21 AWS

Autobus 18.25 OB

Unifikovaná kabina

40.33 SC 8x4

24.33 XDA 6x6

Hasičský podvozek 6x4

29.33 D 6x4 - ADR

Liaz TSL - Tahač letadel

Liazy s motory MAN a DD

101.124 Tanzánec

Vojenská vozidla

Praga S5T

Odtahový speciál na podvozku 151.261

Zametače na podvozcích Liaz

Vozy s komponenty Liaz

Liaz 4x4 TPOD

Škoda 123.21 6x4

151.809 Afrikabus

Autobusy Emibus, Urbus a další

Vývoj kabiny řady 100

Vývoj kabiny řady 400

Vývoj Liazu 101.860 CAS 25K ( + 18.29 XA)

Tahač s kabinou Berliet

Elektromobil 01.02 XGJ

Spolupráce Liaz-Jelcz

 
 

Chystá se Návrat vozů FOX

Loni před startem Rallye Dakar naznačil český reprezentant v kategorii kamionů Martin Macík, že společně s partnerskou firmou Tedom chystají návrat nákladních vozů české značky na tuzemský, případně i evropský trh. Nešlo o planá slova a projekt na obnovu automobilů Fox se začíná realizovat. Na nové společnosti, která by měla nést název Tedom Truck, by se měly podílet obě zmiňované strany.

Původně se zdálo, že jde o obnovení značky Liaz, ale v této chvíli je jasné, že jde o znovuvzkříšení nákladních vozů Fox. Sice technika vychází z Liazu, ale tato značka bude na vozidle chybět. „Liaz vlastní někdo jiný, my ale máme dokumentaci a homologace na auta, a to hlavně k foxu,“ objasnil Martin Macík. Vlastnictví Liazu patří společnosti AP Trust, jež je součástí skupiny Appian Group.

„Všichni nad liazkami ohrnují nos, ale ukažte mi nějakou novou. Po republice jich sice jezdí asi třicet tisíc, ale nejnovější kusy jsou tady už deset let a já chci vidět, jak po takové době budou vypadat vozy renomovaných zahraničních značek. A když si koupíte jejich starší model za půldruhého či dva miliony, tak do toho v budoucnu nasypete ohromné peníze. Lidi, kteří mají foxe, si vůz velice pochvalují. Například jeden z majitelů s tím jezdí pět let a nesáhl na to. Jen to umyje, to je všechno,“ konstatoval Macík. „Naše filozofie je jasná, chceme konkurovat cenou a jednoduchostí údržby,“dodal.

Vozy se budou vyrábět v Jablonci nad Nisou, kde firma Tedom v květnu 2003 v dražbě získala bývalou motorárnu Liazu. Dnes zde pokračuje ve výrobě spalovacích a plynových agregátů (TEDOM M1.2C M640 FNG 4 s elektronicky řízeným vefukováním zemního plynu k jednotlivým sacím ventilům) a má kolem dvou set zaměstnanců. „Jde svým způsobem o navázání na tradici liazky, ale už jen pod značkou Fox. Nejde o nějakou melancholii, ta nás neuživí. Chceme vyrábět kvalitní auta,“ pokračoval Macík. „Předesílám, že nejsem šéfem projektu, spíše v tom figuruji myšlenkově. Ten nápad jsme zrealizovali s panem Vlastimilem Vildmanem, ředitelem divize Motory firmy Tedom. Pracujeme na vzniku nové společnosti Tedom Truck, která by měla pokračovat ve výrobě vozů Fox,“ odhalil záměr Martin Macík. „Máme to rozdělené. Já budu mít na starosti technickou dokumentaci a vývoj, pan Vildman výrobu. Chceme uspět nejen na českém trhu, ale rádi bychom vstoupili i na africké teritorium, do Jižní Ameriky a také na ruský trh, kde má Tedom velkou sílu. Ovšem to je naše přání a třeba se za rok sejdeme s tím, že se nám to někde brzdí. Ale věříme tomu.“

Slavná česká automobilka Liaz, která v dobách svého největšího rozkvětu zaměstnávala až 11 tisíc lidí v deseti závodech po celé republice a ročně vyrobila přes třináct tisíc aut, ohlásila definitivní konec v roce 2003 a poslední vozidlo vyrobila právě pro Martina Macíka, asistenční vůz pro Rallye Dakar. Iniciátoři obnovení značky Fox mají zcela jasno, do jakého segmentu chtějí vstoupit. „Zaměříme se jednoznačně na komunální služby, protože speciální auto pro komunální služby tady není. Na trhu jsou auta, které se různě dávají dohromady. My chceme jasně účelový vůz pro jednoduché použití. Postavili jsme dvě auta, je to odzkoušené a funguje to. V nákladech, co se týká provozu, nám to vychází řádově o třetinu méně než renaulty, mercedesy a další silné zahraniční značky. Poruchovost je minimální, což je dáno tím, že auto je jednoduché. S tím je spojená i nenáročná údržba. Navíc ta auta jezdí za nějakých 33 litrů nafty na 100 kilometrů proti nějakým 60 litrům ostatních značek. Myslím, že s námi bude mít konkurence problém,“ je optimisticky naladěn Macík.

Nově vznikající společnost dnes vlastní veškeré homologace na modelové řady 100, 200, 300, 400 značky Fox, ale i dalších modelů Liaz. Soustředit se bude zejména na čtyřstovkovou řadu foxu. „Jsme prakticky
pokračovatelem výrobce, my dnes povolujeme veškeré přestavby, úpravy na tyto modely. Musí se na nás obrátit“ podotkl Macík.

Nová společnost chce rozjet dva výrobní programy – s plynovými a dieselovými motory.

„V plynových motorech to funguje, Tedom má dnes jeden z mála motorů v Evropě, který je odzkoušený, funkční a finančně dostupný,“ pochvaloval si Macík. „Plynovým motorům se dlouhodobě věnujeme, chystáme v Třebíči nový závod na výrobu autobusů na zemní plyn, v Jablonci budeme vyrábět kompletní nákladní auta značky Fox,“ potvrdil ředitel divize Motory Vlastimil Vildman. „Na tom bychom měli postavit veškerou komunální techniku, hlavně popeláře. Máme spočítáno, že průměrně najezdí 170 až 300 kilometrů denně, dojezd auta by měl být 470 až 500 kilometrů. Takže by to mělo stačit i pro pražský provoz. V naftovém programu chceme vyrábět sypače, malé sklápěčky a speciální vozidla. Věřím, že když se nám to podaří zvládnout marketingově, tak se na stavbách prosadíme. Výhodou bude podstatně nižší váha vozu, takže se na něj bude možné více naložit.“

Nový fox by měl být, jak se v automobilové hantýrce říká, „blbuvzdorný“, tedy, že by si majitelé teoreticky mohli provést opravy v jakékoliv dílně. Ovšem s tímto postupem pan Macík nesouhlasí. „To by nám mohlo dělat špatné jméno. Víme o firmách, které jsou ochotny udělat generálku motoru za 60 tisíc a přitom my přesně víme, že se to nedá zvládnout pod 160 tisíc korun, protože ty díly prakticky vyrábíme my. Pak takový vůz odjede 20 tisíc kilometrů a rozsype se to. Tak tahle cesta ne. Bude to jednoznačně řešené z naší strany. Kdekdo to umí, takže tyto lidi budeme najímat, budeme jim k tomu dávat manuál a strategii, ale nechceme, aby to někdo dělal v garáži. I když víme, že tomu až tak nedokážeme zabránit. Ovšem plynový či dieselový motor na koleni zase hned tak někdo neudělá.“

Podle Martina Macíka nelze očekávat nějakou monstrózní sériovou výrobu, běžící výrobní linky. „My chceme být umístiteli na trhu, tedy malosériově montovat vozy u nás, malosériově v jiných zemích. I za předpokladu, že to tam nebude úplně naše. Chceme koordinovat komponenty. Jednání probíhají a snažíme se postupně naší vizi tvořit.“

Společnost Tedom Truck by ráda své modely představila na červnovém Autotecu v Brně. Jednat by se mělo o čtyři typy. „Chtěli bychom ukázat sklápěčku, zametací vůz a z toho prodloužením rozvoru vychází valník společně s popeláři. Určitě plánujeme také představit auta s plynovým motorem. Co se týká dieselových motorů, chceme jít cestou Euro 4, v plynu Euro 5.“

Nové společnosti a jejím obchodním záměrům určitě přijdou bezesporu vhod Macíkovy zkušenosti z Rallye Dakar. „Tak to je jasné, nápravy jsou jednoznačné, odzkoušené je šasi, takže víme, co si od toho můžeme slibovat,“ potvrdil letos jedenáctý pilot v cíli v kategorii kamionů. Pochopitelně už myslí na další ročník. Absolvoval poslední čtyři Rallye Dakar s upraveným vozem Liaz z roku 1989 a následující dakarský maratón by už chtěl odjet se značkou Fox. „Ono to auto vlastně bude velice podobné. Kdybychom letos dali na vůz kabinu z foxu, která je celohliníková, tak to by byl vůz, se kterým chceme jet v roce 2007. Nemáme ambice být mezi prvními třemi, letošní umístění bylo asi to, na co máme. Chceme tam smysluplně odzkoušet motor a propojení s převodovkami, pružícími jednotkami, zkrátka odzkoušet techniku v extrémních podmínkách.“ Ovšem aby mohl Macík na start příštího ročníku Rallye Dakar nastoupit, musí firma splnit podmínku sériové výroby 15 aut. „To by neměl být problém. Ovšem nové auto musíme doplnit o homologaci, protože tam bude třeba jiný motor, jiná převodovka. Na základě toho pak postavíme závodní auto.“

Jak říkají obě strany, na řadě jsou první velké kroky, veřejnost si bude muset na nové vozy Fox ještě chvilku počkat. „Upřímně říkám, že až se spolu sejdeme v září, tak už budeme mluvit hodně konkrétně, svezeme se s tím. Teď toho ještě nemůžeme moc ukázat, ale tvrdě na tom pracujeme,“ zakončil Martin Macík.

Martin Březina, Roman Řepa
TruckMagazin 03 / 2006

 

Dodávky mobilních dílen do A do Z, profi nářadí pro dílnu, řemeslo a průmysl.
 

Kenworth T600A - filmová hvězda ze snímku Fontána pre Zuzanu II. Možnost pronájmu.

TRUCK-FORUM.cz

Diskuzní fórum pro všechny truckery, truckerky a příznivce užitkových vozidel všech typů a značek. Přijďte pokecat, těšíme se na Vás zde.

 

HOME

|

inzeráty

|

návštěvní kniha

|

kontakty

|

odkazy

Copyright © 2004 - 2015 www.LIAZ.cz, Developed by Libor Slavík - www.InternetoveStudio.cz